Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaratıcı Metin Yazarlığı | TDE 373 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Dili etkili bir biçimde kullanarak estetik niteliği yüksek, yaratıcı metinler yazabilmeyi tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farklar; yazılı anlatımın temel nitelikleri; duygusal ve rasyonel anlatım; anlatımın düzenlenmesi; anlatım tekniklerinin etkili kullanımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farkları sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yazılı anlatım tür ve tekniklerini tanımlar, sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Açıklayıcı, karşılaştırmacı, heyecan yaratıcı, öyküleyici, betimleyici anlatım türlerini tanımlar, sınıflandırır ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yazıda konu, amaç, sorun ve çözüm belirlemeleri yapar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Paragraf türlerini belirler ve sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma yollarını tanımlar, sınıflandırır ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kompozisyon, metnin organik bütünlüğü ve mekanik düzenleme kavramlarını tanımlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazı nedir; sözlü ve yazılı anlatımın farkları; yazılı anlatımın amacı, temel nitelikleri | Yazılı ve sözlü anlatımla ilgili genel kaynaklardan araştırma yapılacak; aralarındaki farklar belirlenmeye çalışılacak |
2 | Kompozisyon, plan, düzen kavramları ve bunların yazıda uygulanması | Kompozisyon, plan, düzen kavramları araştırılacak; OBİSe yüklenen metin üzerinde bu kavramlarla ilgili tespitler yapılacak |
3 | Biçim-içerik ilişkisi | |
4 | Konunun belirlenmesi, geliştirmede kullanılacak yöntem ve araçların belirlenmesi | Bu ders dönemi boyunca tamamlanmak amacıyla bir yazı konusu belirlenecek |
5 | Duygusal anlatım ve rasyonel anlatımın özellikleri | Duygusal anlatım ve rasyonel anlatım kavramları hakkında araştırma yapılacak |
6 | Duygu ve düşünceyi aktarma biçimleri; duyguda empati oluşturma, düşüncede ikna etme gerekliliği | Empati ve ikna kavramları hakkında tanımlar geliştirilecek; konuyla ilgili araştırma yapılacak. |
7 | Duygusal anlatımda dilin imaj üreten metafor, metonim gibi öğelerinden ve ritim oluşturucun ses yönünden yararlanmak | İmaj, metafor, metonim, ritim kavramları konusunda araştırma yapılacak |
8 | Düşünce aktarımında sorunu, amacı, çözümü planlamak; paragraf türleri; yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma | 4. haftada belirlenen konu, geçmiş haftalardaki derslerin birikimiyle amaç; sorun ve çözüm bakımından değerlendirilecek, yazı planlamasına geçilecek |
9 | ARA SINAV | |
10 | Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım | Analitik kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
11 | Yazılı anlatım yöntemleri: diyalektik anlatım | Diyalektik kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
12 | Yazılı anlatım yöntemleri: öyküleyici anlatım | Öyküleme (tahkiye) kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
13 | Yazılı anlatım yöntemleri: betimleyici anlatım | Betimleme (tasvir) kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Mehmet Gedizli, Yazabilmek |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farkları sınıflandırır | ||||||||||||||
2 | Yazılı anlatım tür ve tekniklerini tanımlar, sınıflandırır | ||||||||||||||
3 | Açıklayıcı, karşılaştırmacı, heyecan yaratıcı, öyküleyici, betimleyici anlatım türlerini tanımlar, sınıflandırır ve uygular | ||||||||||||||
4 | Yazıda konu, amaç, sorun ve çözüm belirlemeleri yapar ve uygular | ||||||||||||||
5 | Paragraf türlerini belirler ve sınıflandırır. | ||||||||||||||
6 | Yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma yollarını tanımlar, sınıflandırır ve uygular. | ||||||||||||||
7 | Kompozisyon, metnin organik bütünlüğü ve mekanik düzenleme kavramlarını tanımlar ve uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |