Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dilinin Ses Bilgisi | TDE 157 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU, Prof.Dr. ZİKRİ TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe TAKOĞLU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Dilini, ses bilgisi bakımından, usulünü ve vasıtalarını kullanarak kavratmak. |
Dersin İçeriği | Türkiye Türkçesi merkez olmak üzere, Türk dilinin ses bilgisinin esasları, ses olayları, Türk hece ve kelimelerinin ses yapısı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ses Bilgisinin tanımı, konusu ve önemini anlatır. Ses bilgisine ilişkin temel kavram ve terimleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Ses, fonem, alofon gibi fonetiğe ait terimleri ve ses olayı-ses değişmesi kavramlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Ses olayları ve değişmelerini çeşitli örnekler üzerinde gösterir. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Kelimeler ve ekler üzerindeki ses olayı ve değişmeleri arasındaki farkları ayırt eder ve onların benzeyen yönlerini ifade eder | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Çeşitli ses olayı ve değişmesi geçirmiş kelimeleri sınıflandırır ve ses bilgisine ait unsurlar hakkında çıkarımlarda bulunur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türk dilinin herhangi bir gramer unsurunu fonetik bakımdan değerlendirir ve hakkında hüküm verir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk dilinin ses değişmelerine dayanan tarihi ve coğrafi şive ve lehçe sınıflara esas teşkil eden genel ses yapısı | Türk dilinin ses bilgisi ile ilgili yapılmış çalışmaların bibliyografik listesini oluşturmak. |
2 | Ses nedir? | Ses bilgisi ile ilgili ders kitaplarını incelemek. |
3 | Seslerin nitelikleri ve nicelikleri | Sesler ile ilgili ön hazırlık yapmak. |
4 | Seslerde açıklığın tanımı ve açıklık türleri | Sesler ile ilgili ön hazırlık yapmak. |
5 | Ses cihazı ve ses cihazımızın çalışma sistemi | Ses cihazı edinerek gelmek. |
6 | Türk dilinin hece yapısının dayandığı esaslar | Hece ile alakalı ön bilgi edinmek. |
7 | Hece grafiği | Hece ile alakalı ön bilgi edinmek. |
8 | Ses olayları (tanımlar ve örnekler üzerinde çalışmalar) | Örnek çalışmalar yapmak. |
9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | Ses olayları (tanımlar ve örnekler üzerinde çalışmalar) | Örnek çalışmalar yapmak. |
11 | Ses olayları (tanımlar ve örnekler üzerinde çalışmalar) | Örnek çalışmalar yapmak. |
12 | Ses olayları (tanımlar ve örnekler üzerinde çalışmalar) | Örnek çalışmalar yapmak. |
13 | Ses değişmeleri | Ses değişmeleri üzerine yazılmış makale incelemek. |
14 | Ses uyumları. Ses bilgisinden, dilimizin kelime, ek ve cümle bilgileri hakkında yapılan araştırmalar sırasında faydalanabilmenin yollarının örnekleri. | Önceki derslerin tekrarını yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TUNA,Osman Nedim; Türk Dilbilgisi, Malatya, 1986. |
Ders Kaynakları | ÜÇOK, Necip; Genel Fonetik (Ana Çizgileri), Multilingual Yay., İstanbul, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ses Bilgisinin tanımı, konusu ve önemini anlatır. Ses bilgisine ilişkin temel kavram ve terimleri tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Ses, fonem, alofon gibi fonetiğe ait terimleri ve ses olayı-ses değişmesi kavramlarını belirler. | ||||||||||||||
3 | Ses olayları ve değişmelerini çeşitli örnekler üzerinde gösterir. | ||||||||||||||
4 | Kelimeler ve ekler üzerindeki ses olayı ve değişmeleri arasındaki farkları ayırt eder ve onların benzeyen yönlerini ifade eder | ||||||||||||||
5 | Çeşitli ses olayı ve değişmesi geçirmiş kelimeleri sınıflandırır ve ses bilgisine ait unsurlar hakkında çıkarımlarda bulunur. | ||||||||||||||
6 | Türk dilinin herhangi bir gramer unsurunu fonetik bakımdan değerlendirir ve hakkında hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Ödev | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |