Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Ticaret Tarihi | TAR 373 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Osmanlı ticaret tarihinde önemli bir yer tutan pazarlar ve panayırlar, ticaret hukuku, tacirler, ticari davalar, ticari metanın pazarlanması ve tüketiminin genel olarak öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin kendine has ticari uygulamaları çerçevesinde ticari düzen ile canlı bir ticaretin yaşandığı pazarlar ve ticarete dair hukuki uygulamalar ortaya konacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı ticari hayatı hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı ticaretine etkilerini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Osmanlı tebasının ticaretteki rolünü öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Ticaret yolları ve ticaret kentleri hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı, Konular, İşleniş Esasları | |
2 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi ve ticari zihniyeti | |
3 | Erken dönem Osmanlı ticareti | |
4 | Coğrafi keşifler ve Osmanlı ticaretine etkileri | |
5 | Osmanlı ticaret hukuku ve uygulamaları | |
6 | Gümrükler | |
7 | Ticaretten alınan vergiler | |
8 | Ticaret kentleri, yol ağları ve ticari ürünler (ipek, baharat, kahve) | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Osmanlı tüccarları ve ticaret ağları | |
11 | Osmanlı topraklarında yabancı tüccarlar | |
12 | Elçiler, konsoloslar ve tercümanlar | |
13 | Ahidnameler | |
14 | Genel değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Halil İnalcık ve Donald Quataert (ed), Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. I-II, İstanbul 2000. Kate Fleet, Erken Osmanlı Döneminde Türk-Ceneviz Ticareti, İstanbul 2010. Maurits H. van den Boogert, Kapitülasyonlar ve Osmanlı Hukuk Sistemi, İstanbul 2014. Ali İhsan Bağış, Osmanlı Ticaretinde Gayrî Müslimler: Kapitülasyonlar, Avrupa Tüccarları, Beratlı Tüccarlar, Hayriye Tüccarları (1750- 1839), Ankara 1983. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı ticari hayatı hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
2 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı ticaretine etkilerini kavrar | |||||||||||
3 | Osmanlı tebasının ticaretteki rolünü öğrenir | |||||||||||
4 | Ticaret yolları ve ticaret kentleri hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 3 | 10 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |