Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Devleti´Nin Toplumsal Tarihi TAR 350 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÜMİT EKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Toplum yapısının öğretilmesi
Dersin İçeriği Osmanlı toplumunun dinamikleri, sosyal ilişkiler, devlet-toplum ilişkileri
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı tolumunun özelliklerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Osmanlı toplumunun katmanlarını anlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Osmanlı tarihinde meydana gelen doğal afetleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Osmanlı ailesinin özelliklerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Osmanlı toplumunun nasıl eğlendiğini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Osmanlı toplumunda kölelerin yerini tartışır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplumsal tarih çalışmaları ve Osmanlı toplumu
2 Osmanlı toplumunu meydana getiren unsurlar
3 Osmanlı toplumunda reaya-devlet ilişkileri
4 Şehirliler, köylüler ve konar-göçerler
5 Osmanlı toplumunda köleler
6 Osmanlı toplumunda ailenin oluşumu: Nişan ve evlilik
7 Osmanlı toplumunda boşanma
8 Osmanlı toplumunda çocuk
9 ARA SINAV
10 Doğal afetler
11 Salgın hastalıklar
12 Osmanlı toplumunda beslenme
13 Kahvehaneler ve kahve kültürü
14 Çay kültürü
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi (2 Cilt)
Arif Bilgin, Osmanlı Saray Mutfağı
Kemalettin Kuzucu, Bin Yılın Çayı
Yahya Araz, Osmanlı Toplumunda Çocuk Olmak
Ahmet Yaşar, Osmanlı Kahvehaneleri
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı tolumunun özelliklerini tartışır
2 Osmanlı toplumunun katmanlarını anlar
3 Osmanlı tarihinde meydana gelen doğal afetleri kavrar
4 Osmanlı ailesinin özelliklerini tartışır
5 Osmanlı toplumunun nasıl eğlendiğini kavrar
6 Osmanlı toplumunda kölelerin yerini tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5