Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Beylikler Devri Türkiye Tarihi | TAR 495 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı öncesi ve sonrası dönemde Anadolu’da kurulan beyliklerin tarihi hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | 1071 Yılında kazanılan Malazgirt Savaşı sonrasında Anadolu’da başlayan Türk yerleşimi, irili ufaklı çok sayıda beyliğin faaliyet göstermesi sonucunu da beraberinde getirmiştir. Türkiye Selçukluları döneminde öncesinde Saltuklular, Artuklular, Mangücekliler ve Danişmendliler ile başlayan bu siyasi yapı, Osmanlı öncesinde Karamanoğulları, Germiyanoğulları, Saruhanoğulları, Hamidoğulları gibi beyliklerle devam etmiştir. Derste bu beyliklerin siyasi ve kültürel hayatları hakkında bilgi verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye Selçukluları devrinde Anadolu’daki siyasi yapıyı kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Saltuklular, Artuklular, Danişmendliler ve Mengücekliler hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İlk dönem beyliklerinin Anadolu’nun sosyal ve kültürel hayatında meydana getirdiği değişiklikleri tartışır | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı Devleti’nin kuruluşu öncesinde Anadolu’nun sosyo-kültürel ve siyasi yapısını kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Karamanoğulları’nın Türk tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Germiyanoğulları’nın Türk tarihi içerisindeki yerini ve önemini kavrar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Saruhanoğulları Beyliği’nin diğer beyliklerle ilişkisini tartışır | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Anadolu Beylikleri devrinde sosyal yapı hakkında bilgi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Osmanlıların diğer beylikler ile ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malazgirt Savaşı sonrasında Anadolu’ya Türk Akınları | |
2 | Danişmendliler ve Saltuklular | |
3 | Artuklular ve Mengücekliler | |
4 | Selçuklu Döneminde kurulan beylikerin kültür ve teşkilat yapısı | |
5 | Moğol İstilası döneminde Anadolu | |
6 | Türkiye Selçuklularının Yıkılması ve yeni siyasi oluşumlar | |
7 | Selçuklu mirasçısı olarak Karamanoğulları | |
8 | Germiyanoğulları, Kadı Burhaneddin ve Eratnalılar | |
9 | ARASINAV | |
10 | Saruhanoğulları, Hamidoğulları, Karesioğulları, Aydınoğulları | |
11 | Eşrefoğulları, Menteşe Beyliği, Candar oğulları Beyliği | |
12 | Pervaneoğulları Taceddinoğulları, Dulkadir Beyliği | |
13 | Beylikler devrinde idare ve teşkilat | |
14 | Beylikler devrinde sosyal ve dini hayat |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu Karakoyunlu Devletleri, Ankara: TTK Basımevi, 1988. |
Ders Kaynakları | 1. Osman Turan, Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi, 6. Baskı, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2004. 2. Faruk Sümer, Selçuklular Devrinde Doğu Anadolu’da Türk Beylikleri, Ankara: TTK Basımevi, 1990. 3. Feridun M. Emecen, İlk Osmanlılar ve Batı Anadolu Beylikler Dünyası, İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2001. 4. Paul Wittek, Menteşe Beyliği, terc.: Orhan Şaik Gökyay, 2. Baskı, Ankara: TTK Basımevi, 1986. 5. Yaşar Yücel, Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar: Çoban Oğulları Beyliği, Candar Oğulları Beyliği, 2. Baskı, Ankara: TTK Basımevi, 1991. 6. Yaşar Yücel, Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar: Eretna, Kadı Burhaneddin Ahmed, Erzüncan Mutaharten Emirliği, Ankara: TTK Basımevi, 1989. 7. Zerrin Günal Öden, Karesi Beyliği, Ankara: TTK Basımevi, 1999. 8. Ahmet Yaşar Ocak (Ed.), Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, I, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2006. 9. Gönül Öney, Beylikler Devri Sanatı, Ankara: TTK Basımevi, 1989. 10. Said Kofoğlu, Hamidoğulları Beyliği, Ankara: TTK Basımevi, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye Selçukluları devrinde Anadolu’daki siyasi yapıyı kavrar | |||||||||||
2 | Saltuklular, Artuklular, Danişmendliler ve Mengücekliler hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
3 | İlk dönem beyliklerinin Anadolu’nun sosyal ve kültürel hayatında meydana getirdiği değişiklikleri tartışır | |||||||||||
4 | Osmanlı Devleti’nin kuruluşu öncesinde Anadolu’nun sosyo-kültürel ve siyasi yapısını kavrar | |||||||||||
5 | Karamanoğulları’nın Türk tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
6 | Germiyanoğulları’nın Türk tarihi içerisindeki yerini ve önemini kavrar | |||||||||||
7 | Saruhanoğulları Beyliği’nin diğer beyliklerle ilişkisini tartışır | |||||||||||
8 | Anadolu Beylikleri devrinde sosyal yapı hakkında bilgi edinir | |||||||||||
9 | Osmanlıların diğer beylikler ile ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |