| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Değişim Sosyolojisi | SOS 322 | 6 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Aile Sosyolojisi Göç Sosyolojisi Sağlık Sosyolojisi |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Sağlık Sosyolojisi Değerler Sosyolojisi |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Sosyal değişimin özelliklerini, hızını ve yönünü tartışabilmek. toplumsal değişmenin temel dinamiklerini analiz edebilmek. |
| Dersin İçeriği | “Toplumsal Değişme”nin dinamiklerini, bileşenlerini, araçlarını, kuramsal olarak ve örnekleyerek ele almakta; makro düzeydeki değişimlerle 21. yüzyılın kentler dünyasının oluşumunu, modern dünya sistemini ve planlı değişimlerle geleceğin toplumunu yaratmanın sosyokültürel, siyasi ve ekonomik dinamiklerini irdelemektedir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal değişim kavramını tanımlar ve açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Toplumsal değişimi açıklayan kuramsal yaklaşımları analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 3 | Toplumsal değişim örüntülerini tarihsel ve kültürel bağlamda değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Modernleşme, küreselleşme ve postmodernleşme süreçlerinin topluma etkilerini değerlendirir. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Toplumsal değişmenin boyutları ve kaynakları | Vago, Social Change |
| 2 | Toplumsal değişmenin özellikleri | Vago, Social Change |
| 3 | Toplumsal Değişme Kuramları | Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları |
| 4 | Toplumsal Değişme Kuramları | Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları |
| 5 | Toplumsal Değişme Kuramları | Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları |
| 6 | Toplumsal Değişme Kuramları | Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları |
| 7 | Küreselleşme ve dinamikleri | Vago, Social Change |
| 8 | Vize sınavı | |
| 9 | Toplumun McDonaltlaşması | G. Ritzer, (2004) McDonaldization of Society, (Sage: London) pp. 182-214. |
| 10 | Postmodern toplum özellikleri | Liyotard, Postmodern Durum |
| 11 | gözetim toplum | Bauman, Akışkan gözetim |
| 12 | tüketim toplumu | Temel kaynaklar |
| 13 | Bilgi toplumu | Giddens, Sosyoloji Başlangıç okumaları |
| 14 | Risk toplumu | U. Beck , Risk Society |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları Değişim Sosyolojisi ders notları
|
| Ders Kaynakları | Emre Kongar, Toplumsal Değişme, Remzi kitabevi Ritzer, Toplumun McDonaltlaşması U. Beck, Risk Toplumu, Toplumsal Değişme ve Değerler, Nobel Yay. Bauman, Akışkan Gözetim |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | X | |||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal değişim kavramını tanımlar ve açıklar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 2 | Toplumsal değişimi açıklayan kuramsal yaklaşımları analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| 3 | Toplumsal değişim örüntülerini tarihsel ve kültürel bağlamda değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| 4 | Modernleşme, küreselleşme ve postmodernleşme süreçlerinin topluma etkilerini değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 12 | 96 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||