Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etnik Sosyoloji SOS 318 6 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Hüsna Ergün

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere etnisite, ırk ve etnik çatışma üzerine geliştirilen sosyoloji kuramlarını öğretmektir. Böylelikle öğrencilere günümüz toplumlarında sıkça gündem konusu olan etnik çatışma odaklı konuları anlayarak analiz edebilmelerini sağlamak; etnik ve ırk temelli farklılıkların toplumsal pozisyonun nasıl oluştuğunu, etnik çatışma ya da ayrışmanın nedenlerini, farklı etnik gruplar arasındaki ilişkinin doğası hakkında sosyolojik bakış açısı kazanmalarını sağlamak hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Ders, etnisite, etnik grup ve etnik kimlik, ırk kavramları arasındaki bağı ve farklılıkları, etnik ayrışma ve etnik ilişki döngüleri, etnik farklılıkların toplumsal pozisyonu, algısı hakkında sosyolojik kuramları kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir alt disiplin olarak etnik sosyoloji Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Irk, azınlık, etniklik/etnisite ve millet kavramları Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş, kapsamı ve gereklilikleri konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi
2 Etnik Sosyoloji: Tanımlar ve Metodoloji
3 Teorik Yaklaşımlar: Klasik Etnisite kuramı ve yaklaşımları
4 NeoMarksizm: Kapitalizm, sınıf ve kültür
5 İşlevselcilik: Etnisite, modernleşmetoplumsal entegrasyon
6 Sembolik etkileşimcilik: Etnik Kimliğin toplumsal İnşası
7 Ara sınav
8 Sosyobioloji: Etnik gruplar ve ırk
9 Rasyonel tercih kuramı: Bireysel kazanım olarak etnik grup üyeliği
10 Seçkin elit kuramı: bireysel kazanım olarak etnisite
11 NeoWeberci Kuram: Toplumsal statü olarak etnik kimlik
12 Temelci yaklaşımların reddi: Etnik kimliği çözümleme
13 Türkiye deneyimleri üzerine tartışma
14 Türkiye deneyimleri üzerine tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bernasconi, Robert Irk Kavramını Kim İcat Etti, Metis Yayınları.2015.

Sinisa Malesevic, The Sociology of Ethnicity, Sage Publications, 2004.

Türkdoğan, Orhan Etnik Sosyoloji, Timaş Yayınları.

Somersan, Semra Sosyal Bilimlerde Etnisite ve Irk, İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bir alt disiplin olarak etnik sosyoloji
2 Irk, azınlık, etniklik/etnisite ve millet kavramları
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6