Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi SOS 209 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Eğitim ve diğer sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi çözümleyerek eğitimin sosyal fonsiyonlarını tespit etmek
Dersin İçeriği Eğtim ve toplum ilişkisi, eğitim ve sosyalleşme ilişkisi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğtim sosyolojisinin toplumsal kurumlar arasındaki yerini öğrenmeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğtimin sosyalleşme üzerindeki etksini değerlendirmeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eğitimin toplumsal işlevlerini belirlemeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Eğitimin toplumsal değişme üzeindeki etkilerini belirlemeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Makro anlamda toplum ve eğitim ilişkisini belirlemeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Mikro anlamda öğretim sosyolojisi çerçevesinde eğitimi tanımlamayı sağlar Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim Sosyolojisi ve gelişimi
2 Eğitim sosyolojisinin önemi, diğer bilimlerle ilişkisi
3 Aile ve eğitim
4 Çevre ve eğitim
5 Sosyalleşme
6 Farklı sosyal ve kültürel grup ve çevrelerde eğitim
7 Sosyal politika ve eğitim
8 Eğitimde fırsat eşitliği
9 Toplum ilişkilerinin mahiyeti ve eğitim
10 Sosyal bir kurum olarak okul
11 Bir şiddet ortamı olarak okul
12 Meslek olarak öğretmenlik
13 Okulda başarısızlık
14 Gelecekte eğitim
Kaynaklar
Ders Notu Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
Ders Kaynakları Ünver Günay, Eğitim Sosyolojisi
Ahmet Arvasi, Eğitim Sosyolojisi
Hasan Çelikkkaya, Eğitim Sosyolojisi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Eğtim sosyolojisinin toplumsal kurumlar arasındaki yerini öğrenmeyi sağlar
2 Eğtimin sosyalleşme üzerindeki etksini değerlendirmeyi sağlar
3 Eğitimin toplumsal işlevlerini belirlemeyi sağlar
4 Eğitimin toplumsal değişme üzeindeki etkilerini belirlemeyi sağlar
5 Makro anlamda toplum ve eğitim ilişkisini belirlemeyi sağlar
6 Mikro anlamda öğretim sosyolojisi çerçevesinde eğitimi tanımlamayı sağlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 4