Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Demokrasi Kültürü SOS 211 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Sosyolojinin temel kavramlarını kavramayı sağlayan dersler.

Önerilen Seçmeli Dersler

Hukuk felsefesi dersi.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL
Dersi Verenler Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İnsan Hakları düşüncesinin tarihsel gelişimini ve demokrasin bu gelişimdeki yerini belirlemek. 

Dersin İçeriği

İnsan Haklarına ilişkin yetkili organlarca yayınlanmış eserler üzerinden hakların niteliğinin incelenmesi.

İnsan hakları ile demokrasi ilişkisini incelemek.

Türkiyede demokrasi kültürünün gelişmesi için yapılması gerekenleri tartışmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hak, adalet, özgürlük, hukuk , demokrasi kavramları tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 İnsan hakları konusunda ulusal ve uluslar arası metinleri açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 İnsan haklarının tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Bireysel ve toplumsal hakların önemini tartışır Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Demokrasinin yerleştirilmesi ve geliştirilmesiyle ilgili değerlendirmeler yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Haklar, özgürlükler ve sorumlulukların niteliği ve birbirleriyle ilişkilerini tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hak ve Hukuk Kavramları
2 Hak ve Adalet Kavramları
3 Hukuk Devleti Kavramı
4 Demokrasi Kavramı
5 Demokrasi Kültürü
6 Hak Arama Yolları
7 Bireysel Özgürlükler
8 Temel Sosyal Haklar
9 ARA SINAV
10 Din ve Düşünce Özgürlüğü
11 Kıyafet ve Davranış Özgürlüğü
12 Eğitim Özgürlüğü
13 Eylem ve Gösteri Özgürlüğü
14 İletişim ve Basın Özgürlüğü
Kaynaklar
Ders Notu

İnsan Hakları Mevzuatı, Seçkin Yay. Ankara 2007

Osman Özkul, "Demoratik Hakların Gelişesinde, Sivil Toplum Düşüncesinin Rolü", Hak-İş dergisi, 2017.

Ders Kaynakları

Anıl Çeçen, “İnsan Hakları” Gündoğan Yay. İst. 2000
J. Galtung, “İnsan Hakları”, Metis Yay. İst. 1999
İonna Kuçuradi, “İnsan Haklarının Felsefi Temelleri Uluslararası Semineri” Tfk Yay. Ankara 1996

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Hak, adalet, özgürlük, hukuk , demokrasi kavramları tanımlar.
2 İnsan hakları konusunda ulusal ve uluslar arası metinleri açıklar.
3 İnsan haklarının tarihsel gelişimini açıklar.
4 Bireysel ve toplumsal hakların önemini tartışır
5 Demokrasinin yerleştirilmesi ve geliştirilmesiyle ilgili değerlendirmeler yapar.
6 Haklar, özgürlükler ve sorumlulukların niteliği ve birbirleriyle ilişkilerini tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sözlü Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 4