| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Demokrasi Kültürü | SOS 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Sosyolojinin temel kavramlarını kavramayı sağlayan dersler. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Hukuk felsefesi dersi. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Demokrasi, Cumhuriyet, Hukuk Devleti, İnsan Hakları düşüncesinin tarihsel gelişimini ve demokrasin bu gelişimdeki yerini belirlemek. Toplumda, demokrasi kültürünü geliştirmenin yollarını kavratmak. |
| Dersin İçeriği | İnsan Haklarına ilişkin yetkili organlarca yayınlanmış eserler üzerinden hakların niteliğinin incelenmesi. İnsan hakları ile demokrasi ilişkisini incelemek. Türkiyede demokrasi kültürünün gelişmesi için yapılması gerekenleri tartışmak. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hak, adalet, özgürlük, hukuk , demokrasi kavramları tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İnsan hakları konusunda ulusal ve uluslar arası metinleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | İnsan haklarının tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bireysel ve toplumsal hakların önemini tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Demokrasinin yerleştirilmesi ve geliştirilmesiyle ilgili değerlendirmeler yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hak ve Hukuk Kavramları | |
| 2 | Hak ve Adalet Kavramları | |
| 3 | Hukuk Devleti Kavramı | |
| 4 | Demokrasi Kavramı | |
| 5 | Demokrasi Kültürü | |
| 6 | Hak Arama Yolları | |
| 7 | Bireysel Özgürlükler | |
| 8 | Temel Sosyal Haklar | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Din ve Düşünce Özgürlüğü | |
| 11 | Kıyafet ve Davranış Özgürlüğü | |
| 12 | Eğitim Özgürlüğü | |
| 13 | Eylem ve Gösteri Özgürlüğü | |
| 14 | İletişim ve Basın Özgürlüğü |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İnsan Hakları Mevzuatı, Seçkin Yay. Ankara 2007 Osman Özkul, "Demoratik Hakların Gelişesinde, Sivil Toplum Düşüncesinin Rolü", Hak-İş dergisi, 2017. |
| Ders Kaynakları | Anıl Çeçen, “İnsan Hakları” Gündoğan Yay. İst. 2000 |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | Demokrasi Kültürü Notları Son Hali.docx | 0 MB | |
| 0 | DEMOKRATİK HAKLARIN GELİŞMESİ_Osman Özkul.pdf | 0 MB | |
| 0 | DEMOKRASi VE TOLERANS[#Hüseyin Batuhan.pdf | 0 MB | |
| 0 | Türkiye niye demokratikleşemiyor_Ümit Kardaş.docx | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hak, adalet, özgürlük, hukuk , demokrasi kavramları tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| 2 | İnsan hakları konusunda ulusal ve uluslar arası metinleri açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| 3 | İnsan haklarının tarihsel gelişimini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| 4 | Bireysel ve toplumsal hakların önemini tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| 5 | Demokrasinin yerleştirilmesi ve geliştirilmesiyle ilgili değerlendirmeler yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||