Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afet ve Travma Psikolojisi | SHB 326 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, travmanın ne olduğunu, bireyin beyninde ve bedeninde nasıl izler bıraktığını, travmanın çözümlenmesinde ne gibi yöntemler kullanılabileceğini öğrencilere aktarmaktır. Bununla birlikte öğrencilerin doğal afet ve kriz durumlarında bireylerin nasıl etkilendiğini, travma sonrasında meydana gelen stres bozukluğu, psiko-sosyal müdahale gibi konularda bilgi edinmeleridir.. |
Dersin İçeriği | 1. Travmatik yaşam olaylarının doğası ve psikososyal bağlam 2. Travmatik stresin gelişimini açıklayan psikososyal kuramlar 3. Afet ve travmatik yaşam olaylarının özellikleri ve türleri 4. Bireylerde afete karşı gösterilen tepkiler; 5. Travma sonrası stres bozukluğu, 6. Travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler, 7. Deprem ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi; 8. Travma ve Psikolojik sağlamlık 9. Ruhsal travmada klinik değerlendirme ve görüşme ilkeleri 10. Ruhsal travma ve ilişkili hastalıklarda bilişsel ve davranışçı kuramlar 11. Yardım çalışanlarında sekonder travma 12. Travmatik kayıplar ve yas 13. Travma sonrası büyüme (gelişme); 14. Travmanın dalga etkisi, 15. Afetlerde toplum ruh sağlığı yaklaşımları 16. Afet sonrası psikososyal müdahale programı; |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afetlerden korunmak için alınması gereken tedbirleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Afetlerden insanların nasıl etkilendiğini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Travmanın tanımını yapar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Afetlerin ardından ortaya çıkacak travmatik durumları öngörebilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Afet sonrası travmalara nasıl müdahale edeceğini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Afet sonrasında normal hayata dönüş için yapılması gerekenleri bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Afet (tanım, sınıflandırma, aşamaları ve psikososyal etkileri) | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Afet ve travma; travmatik yaşam olaylarının doğası ve travma sonrası stres belirtileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Bireylerde afete karşı gösterilen tepkiler | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Deprem ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Travma ve Psikolojik sağlamlık | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Ara sınav-Ders yok | |
9 | Yardım çalışanlarında sekonder travma | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
10 | Travmatik kayıplar ve yas | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Travma sonrası büyüme (gelişme) | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Travmanın dalga etkisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Afetlerde toplum ruh sağlığı yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Afet sonrası psikososyal müdahale programı. | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erdur Baker, Ö., ve Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik yardım. Ankara.: Türk PDR Derneği Yayınları.. Afet ve Kurban Psikolojisi - Dr. Mert Akcanbaş. Yılmaz, B. ve Hisli Şahin N. (2007). Arama-kurtarma çalışanlarında travma sonrası stres belirtileri ve travma sonrası büyüme. Türk Psikoloji dergisi 22(59), 119-133. Psikolojik Travma, S. Bayraktar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012.. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas. yetişkinler için elkitabı (Çev. G. Güvenç). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.. Herbert, S. (2016). Travma sonrası psikolojik tepkileri anlamak. Ankara: Psikonet.. Kellerman, P. F. & Hudgins, M. K. (2013). Travmadan sağkalanlarla psikodrama: acıyı eyleme dökmek. Ankara: Nobel. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Afetlerden korunmak için alınması gereken tedbirleri bilir | ||||||||||
2 | Afetlerden insanların nasıl etkilendiğini bilir | ||||||||||
3 | Travmanın tanımını yapar | ||||||||||
4 | Afetlerin ardından ortaya çıkacak travmatik durumları öngörebilir | ||||||||||
5 | Afet sonrası travmalara nasıl müdahale edeceğini bilir | ||||||||||
6 | Afet sonrasında normal hayata dönüş için yapılması gerekenleri bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 3 | 9 | 27 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |