Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğal Afetler ve Sosyal Hizmet SHB 318 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FİKRET EFE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğal afet öncesi, esnasında ve doğal afet sonrasında sosyal hizmet uzmanlarının yapacakları hizmetlerle ilgili bilgilerin verilmesi amaçlamaktadır

Dersin İçeriği

Doğal afet tanımı ve çeşitleri, deprem, yaygın hastalıklar, sel, kaza, savaş durumları ve sosyal hizmet, doğal afet öncesinde sosyal hizmet uzmanının yapması gereken rol ve görevler (koruyuculuk, önleyicilik, ara buluculuk, savunuluculuk vb.), afet esnasında ve sonrasında yapması gereken rol ve görevler; çalışanların koordinasyonunu sağlama, yaşanan ruhsal, duygusal ve ekonomik sorunları çözme, sorunlar karşısındaki tepkileri azaltmaya yönelik çalışmalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğal afetlerin neler olduklarını bilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
2 Doğal afet öncesi hazırlık konusunda bilgi sahibidir Gösterip Yaptırma, Anlatım, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Doğal afet anında ne yapması gerektiğini bilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
4 Doğal afet esnasında nasıl hizmet etmek gerektiği konusunda bilgi sahibidir Rol Oynama, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
5 Doğal afet sonrası ne yapacağını bilir Gösterip Yaptırma, Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme,
6 Afet esnasında ve sonrasında yaşanan panik konusunda insanlarla nasıl ilişki kurması gerektiğini bilir Rol Oynama, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
7 afet sonrasında yaşanan karmaşıklığı düzene sokmak konusunda bilinçlidir Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,
8 Toplumun afetlere hazırlıklı olması konusunda bilinçlendirme çalışmalarına önem vermesini bilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğal afet tanımları Önerilen kaynaklardan konu takibi
2 Doğal afet türleri Önerilen kaynaklardan konu takibi
3 Doğal afet öncesi yapılması gereken çalışmalar Önerilen kaynaklardan konu takibi
4 Doğal afet esnasında yapılması gereken çalışmalar Önerilen kaynaklardan konu takibi
5 Doğal afet sonrasında yapılacak çalışmalar Önerilen kaynaklardan konu takibi
6 Dünyada ve Türkiyede bilinen doğal afetler Önerilen kaynaklardan konu takibi
7 Doğal afetler esnasında yaşanan kayıplar ve sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
8 Deprem esnasında yaşanan sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
9 VİZE SINAVI Önerilen kaynaklardan konu takibi
10 Sel baskını esnasında yaşanan sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
11 Pandemi esnasında yaşanan sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
12 Savaş esnasında yaşanan sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
13 Afet esnasında insanda meydana gelen ruhsal, duygusal ve ekonomik sıkıntılar Önerilen kaynaklardan konu takibi
14 Afet esnasında etkili sosyal hizmet müdahalesi Önerilen kaynaklardan konu takibi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması X
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Doğal afetlerin neler olduklarını bilir
2 Doğal afet öncesi hazırlık konusunda bilgi sahibidir
3 Doğal afet anında ne yapması gerektiğini bilir
4 Doğal afet esnasında nasıl hizmet etmek gerektiği konusunda bilgi sahibidir
5 Doğal afet sonrası ne yapacağını bilir
6 Afet esnasında ve sonrasında yaşanan panik konusunda insanlarla nasıl ilişki kurması gerektiğini bilir
7 afet sonrasında yaşanan karmaşıklığı düzene sokmak konusunda bilinçlidir
8 Toplumun afetlere hazırlıklı olması konusunda bilinçlendirme çalışmalarına önem vermesini bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 4