Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmet | SHB 310 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | HATİCE OKSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aile ve çocuklara yönelik risk alanlarını ve riskler ve sorunlar karşısındaki sosyal hizmet uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Aileyle ilgili temel kavramlar, aile yapısı, işlevleri ve dönüşümü; aile sorunları; aile hukuku bağlamında sosyal politikalar; aileye yönelik sosyal hizmet uygulamalarına yönelik bilgiler yer almaktadır. Çocukla ilgili temel kavramlar, çocuk adalet ve refah sistemi; risk altındaki çocuklar; çocuklara yönelik sosyal hizmet uygulamaları hakkında geniş bilgiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ailenin fonksiyonlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Çocukların haklarını tanımlar- Ailenin ve toplumun çocuk hakları konusunda duyarlı olmasının önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Sağlıklı ailede çocuğun konumunu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Aile bağlarının zayıf olduğu durumlarda sosyal problem boyutunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Aile ile çocuk arasındaki ilişkileri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Çocukların aile içerisinde büyümesinin önemini sıralar | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Aile ile çocuk arasında etkili iletişimin tekniklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Engelli çocuğa sahip aileler ve özelliklerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamasının aşamaları ve gerçekleştirilmesi boyutunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ailenin tanımı fonksiyonları. Aile tipleri ve gelişimleri. Sosyal yapı ve değişen toplumda aile | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Aile üyeleri: özellikleri, rolleri ve sorumlulukları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Ailede çocuk ve eğitimi-Çocuğu etkileyen aile problemleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Aile içi iletişim nitelik ve boyutları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Aile alt sistemleri ve Ana-baba-çocuk ilişkisi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Ailede sosyal çözülme ve doğurganlık - Ensest | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Aile içi şiddet ve ilişkilerde çatışma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Eş ve çocuk istismarı, evden kaçma ve terk. Ailede kayıp ve genelci müdahaleler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | ARASINAV | |
10 | Boşanma ve ayrılık | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: Çocuk Şubeleri ve çocuk mahkemeleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: Aile mahkemeleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: denetimli serbestlik şubeler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Engelli çocuğa sahip olan ana-babalar ve özellikleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Taylan, HH ve Genç, Y (2020), Aile ve Çocukla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi |
Ders Kaynakları | Taylan, HH ve Genç, Y (2020), Aile ve Çocukla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ailenin fonksiyonlarını tanımlar | ||||||||||
2 | Çocukların haklarını tanımlar- Ailenin ve toplumun çocuk hakları konusunda duyarlı olmasının önemini açıklar | ||||||||||
3 | Sağlıklı ailede çocuğun konumunu tanımlar | ||||||||||
4 | Aile bağlarının zayıf olduğu durumlarda sosyal problem boyutunu analiz eder | ||||||||||
5 | Aile ile çocuk arasındaki ilişkileri tasarlar | ||||||||||
6 | Çocukların aile içerisinde büyümesinin önemini sıralar | ||||||||||
7 | Aile ile çocuk arasında etkili iletişimin tekniklerini açıklar | ||||||||||
8 | Engelli çocuğa sahip aileler ve özelliklerini sıralar | ||||||||||
9 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamasının aşamaları ve gerçekleştirilmesi boyutunu analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |