Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göç ve Sosyal Hizmet | SHB 324 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | To teach the students bacis concepts, role and importance of social work in dealing with immigrants and refugies, and how social workers can help them and find solutions for illegal immigrations. Uyumlu bir beraberlik için artan ve daha da artacak olan göç olgusuna hem insani anlamda hem sosyo-kültürel açıdan olabildiğince hazırlıklı olabilmek için; ve hem ev sahibi hem göçmen toplumuna en uygun halde uygulanabilicek teorik ve pratik bilgiler ile donanım kazandırmak |
Dersin İçeriği | Günümüzde artan göç olgusuna hem insani anlamda hem sosyo-kültürel açıdan olabildiğince hazırlıklı olabilmek ve hem ev sahibi hem göçmen için en uygun halde uygulanabilicek teorik ve pratik bilgileri içerir. Sosyal hizmet özellikle göçmenlerin uyumu ve psiko-sosyal ihtiyaçları söz konusu edildiğinde vazgeçilmez bir biçimde birbirine bağlı iki olgudur. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | GÖÇ VE TANIMLARI BİLİR | ||
2 | GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇÜ AÇIKLAR | ||
3 | GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLARI TANIMLAR | ||
4 | GÖÇ MEVZUATINA HAKİM OLUR | ||
5 | GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİNİ KAZANIR |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GÖÇ VE TANIMLAR | |
2 | GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇ | |
3 | GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLAR | |
4 | GÖÇ MEVZUATI | |
5 | GÖÇMENLERİN PSİKO-SOSYAL İHTİYAÇLARI | |
6 | MÜLTECİ VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMET | |
7 | İNSAN TİCARETİ ve SOSYAL HİZMET | |
8 | GÖÇMENLERİN UYUMU | |
9 | ULUS AŞIRI TOPLUMSAL ALANLAR | |
10 | TOPLUMSAL KABUL ve AYRIMCILIK | |
11 | GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİ | |
12 | GÖÇ POLİTİKASINA SOSYAL HİZMETİN ETKİSİ | |
13 | ÇOKKÜLTÜRCÜ SOSYAL HİZMET | |
14 | GÖÇMEN DAYANIŞMASI ve SİVİL TOPLUM |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları |
Ders Kaynakları | BM İnsan Hakları Merkezi (2004). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet, SHUD Genel Merkezi Yay., Yayın No:004, 2. Baskı, Ankara. BMMYK (1998). Sığınma ve Mülteci Konularındaki Uluslararası Belgeler ve Hukuki Metinler, Damla Matbaası, Ankara. BMMYK (2003). Mültecilerin Korunması: STK’lar İçin Saha El Kitabı, Ankara. BRANDER P, ELLİ G, MARİE-LAURE, K., OLİVEİR B,L., ONDRACKOVA J, SURİAN O, SUSLOVA ,O (2014). Ayrımcılık ve Yabancı Düşmanlığı. Pusula: Gençlere İnsan Hakları Eğitimi Kılavuzu-Avrupa Konseyi, Bilgi Üniversitesi Yayınları BUZ, S. (2004). Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul, SGDD Yay., Ankara. ÇAĞLAR A, ONAY A. Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz. Göç ve Uyum. Der. Ş.D, S,İ, Y,M,M. Translational Press, London ÇAĞLAYAN, S. (2006). Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi (17), s.67-91. DEMİR, O, Ö (2015). Göç Politikaları, Toplumsal Kaygılar ve Suriyeli Mülteciler. Global Politika ve Strateji Analizi Merkezi Yayınları DEMİRTAŞ, H, BEKAROĞLU, E (2013). Evden Uzakta Olmak: Sığınmacı ve Mültecilerin Psikolojik Sorunları ve Alınacak Önlemler. Kriz Dergisi (21),1-2-3 ERDOĞAN, M. M (2015). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi ( HUGO)Yayınları GÖREGENLİ M ( 2012). Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıpyarı ve Ayrımcılık. Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. İstanbul bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/turkiyedeki-suriyeliler-derneklesiyor http://www.anadoluplatformu.org/mansetler/1968 http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713 http://www.goc.gov.tr/icerik3/turkiyenin-duzensiz-gocle-mucadelesi_409_422_424 http://www.goc.gov.tr/icerik6/duzensiz-goc_363_378_4710_icerik http://www.goc.gov.tr/icerik6/genel-bilgi_409_422_423_icerik http://www.goc.gov.tr/icerik6/uluslararasi-koruma-cesitleri_409_546_548_icerik http://www.nislioglu.av.tr/detaylar/2/guncel_hukuk/1152/turkiyeab_vize_muafiyeti_v e_geri_kabul_anlasmasi.aspx http://www.refugeeinturkey.org/Haklar-ve-Haklara-Erisim-i9 http://www.unhcr.org/turkey/home.php https://mirekoc.ku.edu.tr/sites/mirekoc.ku.edu.tr/files/Policy%20Brief%201%20TR.pd www.goc.gov.tr İÇDUYGU, A., ERDER, S., GENÇKAYA, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus Ötesi Dönüşümlere, MiReKoç Proje Raporları. KOÇAK, Y. ve TERZİ, E. (2012). Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri, KAÜ İİBF Dergisi, 3(3). 163- 184. ŞEKER, D. B ( 2015). Göç ve Uyum Süreci: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Göç ve Uyum. Der. Ş.D, S,İ, Y,M,M. Translational Press, London. ÖZGÜR Ö ( 2010). Çokkültürcü Sosyal Hizmet Eleştirel Bir Bakış. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi 21(2) ÖZGÜR Ö ( 2014) İnsan Ticareti Mağdurlarıyla Sosyal Hizmet Yaklaşımı. İnsan Ticareti Mağdurlarıyla Sosyal Hizmet. Aile Danışmanlığı Derneği Yayınları, Antalya |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖÇ VE TANIMLARI BİLİR | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇÜ AÇIKLAR | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLARI TANIMLAR | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 |
4 | GÖÇ MEVZUATINA HAKİM OLUR | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 |
5 | GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİNİ KAZANIR | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 40 | 80 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |