Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göç ve Sosyal Hizmet SHB 324 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

To teach the students bacis concepts, role and importance of social work in dealing with immigrants and refugies, and how social workers can help them and find solutions for illegal immigrations.

Uyumlu bir beraberlik için artan ve daha da artacak olan göç olgusuna hem insani anlamda hem sosyo-kültürel açıdan olabildiğince hazırlıklı olabilmek için;

ve hem ev sahibi hem göçmen toplumuna en uygun halde uygulanabilicek teorik ve pratik bilgiler ile donanım kazandırmak

Dersin İçeriği

Günümüzde artan göç olgusuna hem insani anlamda hem sosyo-kültürel açıdan olabildiğince hazırlıklı olabilmek ve hem ev sahibi hem göçmen için en uygun halde uygulanabilicek teorik ve pratik bilgileri içerir.

Sosyal hizmet özellikle göçmenlerin uyumu ve psiko-sosyal ihtiyaçları söz konusu

edildiğinde vazgeçilmez bir biçimde birbirine bağlı iki olgudur.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 GÖÇ VE TANIMLARI BİLİR Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇÜ AÇIKLAR Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler,
3 GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLARI TANIMLAR Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler,
4 GÖÇ MEVZUATINA HAKİM OLUR Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
5 GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİNİ KAZANIR Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GÖÇ VE TANIMLAR
2 GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇ
3 GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLAR
4 GÖÇ MEVZUATI
5 GÖÇMENLERİN PSİKO-SOSYAL İHTİYAÇLARI
6 MÜLTECİ VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMET
7 İNSAN TİCARETİ ve SOSYAL HİZMET
8 GÖÇMENLERİN UYUMU
9 ULUS AŞIRI TOPLUMSAL ALANLAR
10 TOPLUMSAL KABUL ve AYRIMCILIK
11 GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİ
12 GÖÇ POLİTİKASINA SOSYAL HİZMETİN ETKİSİ
13 ÇOKKÜLTÜRCÜ SOSYAL HİZMET
14 GÖÇMEN DAYANIŞMASI ve SİVİL TOPLUM
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

BM İnsan Hakları Merkezi (2004). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet, SHUD Genel

Merkezi Yay., Yayın No:004, 2. Baskı, Ankara.

BMMYK (1998). Sığınma ve Mülteci Konularındaki Uluslararası Belgeler ve Hukuki

Metinler, Damla Matbaası, Ankara.

BMMYK (2003). Mültecilerin Korunması: STK’lar İçin Saha El Kitabı, Ankara.

BRANDER P, ELLİ G, MARİE-LAURE, K., OLİVEİR B,L., ONDRACKOVA J,

SURİAN O, SUSLOVA ,O (2014). Ayrımcılık ve Yabancı Düşmanlığı. Pusula: Gençlere İnsan

Hakları Eğitimi Kılavuzu-Avrupa Konseyi, Bilgi Üniversitesi Yayınları

BUZ, S. (2004). Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul, SGDD Yay., Ankara.

ÇAĞLAR A, ONAY A. Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz. Göç ve

Uyum. Der. Ş.D, S,İ, Y,M,M. Translational Press, London

ÇAĞLAYAN, S. (2006). Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi, Muğla Üniversitesi

SBE Dergisi (17), s.67-91.

DEMİR, O, Ö (2015). Göç Politikaları, Toplumsal Kaygılar ve Suriyeli Mülteciler.

Global Politika ve Strateji Analizi Merkezi Yayınları

DEMİRTAŞ, H, BEKAROĞLU, E (2013). Evden Uzakta Olmak: Sığınmacı ve

Mültecilerin Psikolojik Sorunları ve Alınacak Önlemler. Kriz Dergisi (21),1-2-3

ERDOĞAN, M. M (2015). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum

Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi ( HUGO)Yayınları

GÖREGENLİ M ( 2012). Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıpyarı ve Ayrımcılık.

Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. İstanbul bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul

http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/turkiyedeki-suriyeliler-derneklesiyor

http://www.anadoluplatformu.org/mansetler/1968

http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713

http://www.goc.gov.tr/icerik3/turkiyenin-duzensiz-gocle-mucadelesi_409_422_424

http://www.goc.gov.tr/icerik6/duzensiz-goc_363_378_4710_icerik

http://www.goc.gov.tr/icerik6/genel-bilgi_409_422_423_icerik

http://www.goc.gov.tr/icerik6/uluslararasi-koruma-cesitleri_409_546_548_icerik

http://www.nislioglu.av.tr/detaylar/2/guncel_hukuk/1152/turkiyeab_vize_muafiyeti_v

e_geri_kabul_anlasmasi.aspx

http://www.refugeeinturkey.org/Haklar-ve-Haklara-Erisim-i9

http://www.unhcr.org/turkey/home.php

https://mirekoc.ku.edu.tr/sites/mirekoc.ku.edu.tr/files/Policy%20Brief%201%20TR.pd

www.goc.gov.tr

İÇDUYGU, A., ERDER, S., GENÇKAYA, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç

Politikaları 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus Ötesi Dönüşümlere, MiReKoç Proje

Raporları.

KOÇAK, Y. ve TERZİ, E. (2012). Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere

Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri, KAÜ İİBF Dergisi, 3(3). 163- 184.

ŞEKER, D. B ( 2015). Göç ve Uyum Süreci: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Göç

ve Uyum. Der. Ş.D, S,İ, Y,M,M. Translational Press, London.

ÖZGÜR Ö ( 2010). Çokkültürcü Sosyal Hizmet Eleştirel Bir Bakış. Toplum ve Sosyal

Hizmet Dergisi 21(2)

ÖZGÜR Ö ( 2014) İnsan Ticareti Mağdurlarıyla Sosyal Hizmet Yaklaşımı. İnsan Ticareti

Mağdurlarıyla Sosyal Hizmet. Aile Danışmanlığı Derneği Yayınları, Antalya

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması X
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 GÖÇ VE TANIMLARI BİLİR 5 5 4 4 4 4 5 5 5 5
2 GÖÇ OLGUSU: DÜZENLİ VE DÜZENSİZ GÖÇÜ AÇIKLAR 5 5 5 4 4 4 5 5 5 5
3 GÖÇ KURAMLARI VE GÖÇ ÇALIŞMALARINDA TEMEL KAVRAMLARI TANIMLAR 5 5 5 4 4 3 5 5 5 4
4 GÖÇ MEVZUATINA HAKİM OLUR 5 5 4 5 4 3 4 5 4 4
5 GÖÇMENLERLE ÇALIŞMADA GEREKLİ SOSYAL HİZMET BECERİLERİNİ KAZANIR 4 4 5 5 5 2 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Sözlü Sınav 1 5 5
Ödev 1 30 30
Performans Görevi (Uygulama) 2 40 80
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 4