Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bireylerle Sosyal Hizmet SHB 303 5 4 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bireylerle Sosyal Hizmet dersi öğrencinin birey, aile ve gruplarla çalışmada doğrudan uygulama becerisi kazanmasını amaçlamaktadır. Mikro ve mezzo düzeylerdede mesleki bilginin uygulamaya aktarılmasına katkı sağlanması hedeflenmektedir. Ayrıca sosyal hizmet teori ve yöntemlerinin, analiz edilerek gözönünde bulundurulması suretiyle mikro ve mezzo düzeyde müracaatçıların sosyal adalet, insan onuru, bireysel güçlendirme ve kapasite geliştirme süreçlerine katkı verilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Sorun çözme süreci olarak sosyal hizmet, sosyal hizmet müdahale süreci, sosyal hizmet uygulama sürecinin aşamaları, mikro (birey), mezzo (grup) düzeylerinde bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, planlama, müdahale eylemi (doğrudan ve dolaylı uygulama eylemleri), sonlandırma ve değerlendirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal hizmette değerler ve becerileri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sosyal hizmet uygulamalarını ve müdahale tekniklerini açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
3 Genelci sosyal hizmet uygulamasını tanımlar Soru-Cevap, Anlatım,
4 Mikro ve mezzo müdahale sistemlerinin anlamlarını sıralar Soru-Cevap, Anlatım,
5 Mikro düzeyde birey ve ailelerle sosyal hizmet uygulamasını yapar Soru-Cevap, Anlatım,
6 Müracaatçı ile ilişkileri tasarlar Soru-Cevap, Anlatım,
7 Mezzo düzeyde küçük gruplarla sosyal hizmeti uygular Soru-Cevap, Anlatım,
8 Küçük gruplar ve grup dinamiğini tanımlar Soru-Cevap, Anlatım,
9 Sosyal hizmette mülakat yöntem ve tekniklerini uygular Soru-Cevap, Anlatım,
10 Genelci sosyal hizmet uygulamasında kayıt tutar Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal hizmet mesleğinin çalışma alanı Sheafor-Horejsi Bölüm 1
2 Sosyal hizmet kariyeri ve Sanat olarak sosyal hizmet Sheafor-Horejsi Bölüm 2-3
3 Sosyal hizmette işlevler-roller ve ilkeler Sheafor-Horejsi Bölüm 4-5
4 Sosyal hizmette uygulama çerçeveleri - kanıt temelli yaklaşım Sheafor-Horejsi Bölüm 6-7
5 Temel iletişim becerileri Sheafor-Horejsi Bölüm 8
6 Temel iletişim becerileri ve kurumsal işleyiş Sheafor-Horejsi Bölüm 8-9
7 Planlı değişme süreci - kabul ve tanışma Sheafor-Horejsi Bölüm 10
8 Planlı değişme süreci - veri toplama ve ön değerlendirme Sheafor-Horejsi Bölüm 11
9 VİZE SINAVI
10 Planlı değişme süreci - planlama ve sözleşme Sheafor-Horejsi Bölüm 12
11 Planlı değişme süreci - müdahale ve izleme Sheafor-Horejsi Bölüm 13
12 Planlı değişme süreci - müdahale ve izleme 2 Sheafor-Horejsi Bölüm 13
13 Planlı değişme süreci - değerlendirme ve sonlandırma Sheafor-Horejsi Bölüm 14
14 Planlı değişme süreci - hassas gruplar - iş süreci Sheafor-Horejsi Bölüm 15-16
Kaynaklar
Ders Notu

 

 

Ders Kaynakları

- Bradford W. Shefor / Charles J. Horejsi: SOSYAL HİZMET UYGULAMASI. Temel Teknikler ve İlkeler. Nika Yayınları

-Veli Duyan: Bireylerle Sosyal Hizmet. Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Sosyal hizmette değerler ve becerileri tanımlar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
2 Sosyal hizmet uygulamalarını ve müdahale tekniklerini açıklar 5 0 4 5 4 4 5 5 5
3 Genelci sosyal hizmet uygulamasını tanımlar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
4 Mikro ve mezzo müdahale sistemlerinin anlamlarını sıralar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
5 Mikro düzeyde birey ve ailelerle sosyal hizmet uygulamasını yapar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
6 Müracaatçı ile ilişkileri tasarlar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
7 Mezzo düzeyde küçük gruplarla sosyal hizmeti uygular 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
8 Küçük gruplar ve grup dinamiğini tanımlar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
9 Sosyal hizmette mülakat yöntem ve tekniklerini uygular
10 Genelci sosyal hizmet uygulamasında kayıt tutar 5 0 4 5 4 4 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 6 6
Sözlü Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 169
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,76
Dersin AKTS Kredisi 6