Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları II | SHB 208 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders birinci dönemde okutulan Sosyal Hizmet Kuram ve Uygulamaları I dersinin devamıdır. Sosyal hizmet çalışmalarında uygulanan kuram ve yaklaşımların neler olduklarını tanımak, öğrenmek ve uygulamaya yönelik örnek çalışmaları kavramayı; sosyal hizmet ile ilgili incelenen teori ve yaklaşımlar etrafında oluşturulan vakalara uygulama örneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Sonrada bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda nasıl bir araya getirilebileceği,bütünleştirilebileceği hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Öncelikle sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımlar incelenecek, sonrada bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda nasıl bir araya getirilebileceği, bütünleştirilebileceği tartışılacaktır. Sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımlar, teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları ile ilişkisi, Genelci uygulama yaklaşımları, Mikro, mezzo ve makro düzeyde yaklaşım tarzları, sosyal hizmette uygulanan kuramlar ve kuramların önemi, birey, grup ve toplum uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuramların uygulamasını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Genelci uygulamanın kuramsal temellerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Sosyal hizmet teorilerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Ekolojik teorinin uygulamasını tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Değişime ilişkin kuram ve modelleri uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | İnsan ihtiyaçlarını gruplandırarak ihtiyaçlar doğrultusunda sosyal hizmet taslaklarını uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Kişi, grup ve topluluklarla sosyal hizmetin kuramlarını uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Dezavantajlı gruplara sosyal hizmet teorilerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmet kuram veuygulamaları ve bakış açıları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Sistem-ekolojik bakış açıları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Açık ve kapalı sistemler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Etkileşimler ve karşılıklı bağlantılar | önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Psikolojik taslaklar ve uygulamalar | önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Psikoanalitik teori ve uygulama alanları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Ego psikolojisi ve uygulama alanları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Kavramsal davranış taslakları ve uygulamaları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
9 | VİZE SINAVI | önerilen kaynaklardan konu takibi |
10 | Politik ve ideolojik taslaklar | önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Aile ve bireylerle sosyal hizmet ve uygulama yöntemleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Grup ve topluluklarla sosyal hizmet ve uygulama yöntemleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Gençlerle sosyal hizmet ve uygulama yöntemleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Dezavantajlı gruplarla sosyal hizmet ve uygulama yöntemleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-)Danış, M. Z. (2009). “General Characteristics of Underclass Poor, Reasons of Their Poverty, Their Condition of Showing Depressive Symptoms and Their Level of Hopelessness”, Humanity & Social Sciences Journal, 4 (2): 143-152. 2-)Işıkhan, V., Danış, M. Z. (2004). “Job Stress and Coping Strategies in Health Care Professionals Working with Cancer Patients”, European Journal of Oncology Nursing, 8 (3): 234-244. 3-)Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. Ankara: 1989. 4-) Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı. Ankara: 1996. 5-) Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Sosyal Yardım Alanı (Yoksulluk ve Sosyal Hizmet). Ankara: 2000 6-) Duyan, Veli ve Aliye Mavili-Aktaş (Ed.). Prof.Dr. Nihal Turan’a Armağan: Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları. Ankara: H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2001. |
Ders Kaynakları | 1-) Ambrosino Rosalia, Hefferman Joseps, Shuttlesworth Guy ve Ambrosino Robert(2001), "Social Work and Social Welfare", ISBN-10: 0495095125 ISBN-13: 9780495095125 2-) Farley, O. William, Larry Lorenzo Smith, Scott W. Boyle, (2003) Introduction to Social Work, 9th Ed. Pearson Education, Inc,. 3-)Corey, Gerard, (2005) Theory and Practice of Counseling and Pyschoterapy(Psikoloji Danışma Psikoterapi Kuram ve Yaklaşımları, çev. Ayhan Sağlam), Mentis yay. San. Ve Tic. Ltd. Şti. Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kuramların uygulamasını yapar | ||||||||||
2 | Genelci uygulamanın kuramsal temellerini açıklar | ||||||||||
3 | Sosyal hizmet teorilerini tanımlar | ||||||||||
4 | Ekolojik teorinin uygulamasını tasarlar | ||||||||||
5 | Değişime ilişkin kuram ve modelleri uygular | ||||||||||
6 | İnsan ihtiyaçlarını gruplandırarak ihtiyaçlar doğrultusunda sosyal hizmet taslaklarını uygular | ||||||||||
7 | Kişi, grup ve topluluklarla sosyal hizmetin kuramlarını uygular | ||||||||||
8 | Dezavantajlı gruplara sosyal hizmet teorilerini uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 6 | 6 |
Proje / Tasarım | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |