Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yoksulluk ve Sosyal Hizmet | SHB 239 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİKRET EFE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FİKRET EFE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonomik, siyasal, kültürel ve psikolojik yansımaları ile iç içe geçmiş çok boyutlu, yapısal bir sorun olarak yoksulluğu tüm boyutları ile inceleyerek yol açtığı toplumsal çöküntü ve çözülmeleri belirlemek ve önlenmesinde sosyal hizmetin rol ve fonksiyonlarını ortaya çıkarmaktır. |
Dersin İçeriği | Yoksulluk tanımı, yoksullukla ilgili kavramlar (mutlak yoksulluk, göreli yoksulluk vb), yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler, yoksulluğun aile ve çocuk üzerindeki etkileri, yoksulluğu önleme araçları olarak sosyal politika ve sosyal hizmet. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Günümüzün küreselleşme koşullarına uygun olarak yoksulluk tasavvurunu geliştirir | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
2 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntülere karşı duyarlılık kazandırır | Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Yoksulluğun önlenmesinde izlenecek sosyal politika stratejilerini belirler | Rol Oynama, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
4 | Yoksulluğu önlemede bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin öneminin kavrar | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yoksul ve yoksullukla ilgili tanımlar kavramlar (mutlak yoksulluk, göreli yoksulluk, subjektif yoksulluk)ve kuramsal yaklaşımlar (kültürel yaklaşım, yapısalcı yaklaşım) | Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Ankara ve Sanat Yayınları. |
2 | Küreselleşen dünyada yoksulluk ve günümüzde yoksulluk tartışmaları | Habermas, J. (1989) Küreselleşme ve Milli Devletlerin Akıbeti (çev. Beyaztaş, M.); İstanbul: Bakış Yayınevi. |
3 | Yoksulluğun çeşitli görünümleri (kent içi yoksulluk, varoş yoksulluğu) | Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel. Ankara: Ayraç Yayınevi |
4 | Yoksulluk göstergeleri ve yoksulluk ölçümü | Türkdoğan, O. (1977). Yoksulluk kültürü; Gecekonduların Toplumsal Yapısı. İstanbul Dedekorkut Yayınları. |
5 | Yoksulluk Kültürü | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
6 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler I (Yoksulluğun sosyal yaşam ve aile kurumu üzerindeki etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
7 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler II (Yoksulluğun ahlaki yozlaşmada etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
8 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler III (Yoksulluğun kültür hayatı üzerindeki yansımaları) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler IV (Yoksulluğun iş hayatındaki olumsuz etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
11 | Yoksulluk ve korunmaya muhtaç çocuklar sorunu | Koşar, N. (1992). Sosyal hizmetlerde aile ve çocuk refahı alanı. Ankara: İltek A.Ş. İkinci baskı. |
12 | Türkiye’de yoksulluk ve sosyal yardım uygulamaları | Vakıflar ve Dayanışma Kültürü (2004). Derleyen Dr. İ. Ateş. Ankara: Vakıflar ve Dayanışma Kültürü (2004). Derleyen Dr. İ. Ateş. Ankara: oksularla Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür yayınları:15. |
13 | Yoksullukla mücadelede sosyal hizmetin rol ve fonksiyonları | Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleki Nitelikleri, temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri. Ankara. |
14 | Yoksulluğu önleme araçları olarak sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisi | Şahin, F. (1999). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sosyal refah Politikası Süreçlerine Katılımı. Ankara: HU. Sosyal Hizmetler Yuksekokulu Yayınlanmamış Doktora Tezi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Giddens, A. Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel.Ayraç Yayınevi Ankara, 2000. 2-Türkdoğan, O. (1977). Yoksulluk kültürü; Gecekonduların Toplumsal Yapısı. İstanbul Dedekorkut Yayınları. |
Ders Kaynakları | 3-Ateş, İ. Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler, Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları, Ankara, 2003. 4-İkizoğlu, M. Yoksulluk, Aile ve Çocuk. 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Günümüzün küreselleşme koşullarına uygun olarak yoksulluk tasavvurunu geliştirir | ||||||||||
2 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntülere karşı duyarlılık kazandırır | ||||||||||
3 | Yoksulluğun önlenmesinde izlenecek sosyal politika stratejilerini belirler | ||||||||||
4 | Yoksulluğu önlemede bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin öneminin kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |