Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Sorunları ve Sosyal Hizmet | SHB 237 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hemen hemen bütün toplumlarda nüfusun yarısını oluşturan kadınların yaşadığı sorunların farkındalığını öne çıkarmak, kadın sorunları ile ilgili çalışmalar yapmaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler; toplumsal cinsiyet farklılıklarını, Kadınların kırsal kesimdeki çiftlik işlerinden profesyonel alanlara kadar uzanan mesleklere artan oranlarda katılımında yaşanan problemleri, Kadının işiyle ilişkili olarak fiziksel, zihinsel ve ekonomik durumunun iyileştirilmesini, onun işgücüne katılımını etkileyen sosyo-ekonomik- kültürel faktörleri, ailenin dışındaki yükümlülüklerini genişletirken yüklendiği rollerin gözden geçirilmesini ve bütünleştirilmesini, bunların aile üzerindeki etkilerini ve diğer felsefi, psikolojik ve politik etkenlerin neler olduğunu karşılaştırmalı olarak anlayarak, yorumlayabilecektir. Birçok ülkede olduğu gibi, toplumumuzda da kadın olmak hayatın birçok alanında engellerle karşılaşmak demektir, bu bağlamda kadının toplumdaki yeri konusunda eleştirel değerlendirme becerisi kazanırlar. |
Dersin İçeriği | Global açıdan toplumsal cinsiyet, Toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon, Türkiye´de Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmalar, kadınların eğitim problemi, kadına yönelik şiddet, aile içi şiddet, erken yaşta evlilik, kuma ve kumalık, kadın ve töre cinayetleri, Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modelleri, Kadın-erkek eşitsizliğinin tarihi kökenleri ve sonuçları eğitim ve gelir düzeylerindeki yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklere etkisi, Kadınların çalışma hayatında konumları, kadınların mesleki yaşamda yükselmeleri önündeki engellerin neler olduğu, sanayileşme ve modernleşmeyle birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler, ILO-CEDAW- Pekin Deklarasyonu- Kahire Dünya Nüfus ve Kalkınma Konferansı Eylem Planı, Medya ve kadın- sağlık ve kadın, Dinlerde Kadın gibi konular ele alınmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın ve Erkek Cinsiyetlerinin sosyal özelliklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Küreselleşme açısından toplumsal cinsiyeti açıklar, Toplumsal cinsiyette sosyalizasyonu tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | kadınların eğitim problemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sosyal hizmet açısından kadınların (eğitim, şiddet, erken yaşta evlilik, kumalık, töre cinayetleri vb.) sorun alanlarını tanımlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Kadınların uğradığı toplumsal cinsiyet ayırımını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Toplumlara göre kadınlara yönelik şiddet algısını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | İstihdam alanlarında kadına yapılan olumsuzlukları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Kadın erkek eşitsizliğinin tarihi köklerini ve sonuçlarını analiz eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
9 | Kadınların meslekte yükselme problemleri ve kültürde geri kalma durumunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Kadınların bilinçlenmesine katkı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
11 | Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmaları ve sonuçlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
12 | Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modellerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanım ve kavramlar:Global açıdan toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon | Belirtilen kaynaklar |
2 | Feminist teoriler ve Kadın-erkek eşitsizliğinin tarihi kökenleri ve sonuçları | Belirtilen kaynaklar |
3 | Türk Kültüründe Kadın ve Aile- Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmalar | Belirtilen kaynaklar |
4 | Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili Kadınların eğitim problemi: Eğitim ve gelir düzeyinde yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklere etkisi | Belirtilen kaynaklar |
5 | Kadına yönelik şiddet: aile içi şiddet-Kadın ve töre cinayetleri- Mobing | Belirtilen kaynaklar |
6 | Erken yaşta evlilik- Çocuk gelinler, Kuma ve kumalık | Belirtilen kaynaklar |
7 | Ailede kriz yönetiminde kadın (Yoksulluk, işsizlik, göç, sağlık problemi, ölüm, kayıp) | Belirtilen kaynaklar |
8 | ILO-CEDAW- Pekin Deklarasyonu- Kahire Dünya Nüfus ve Kalkınma Konferansı Eylem Planı | Belirtilen kaynaklar |
9 | ARASINAV | |
10 | Medya ve kadın- sağlık ve kadın- Edebiyat ve Kadın- Kadın, Çocuk ve Suç | Belirtilen kaynaklar |
11 | Bilim Tarihi ve Kadın- Dinlerde Kadın | Belirtilen kaynaklar |
12 | Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modelleri | Belirtilen kaynaklar |
13 | Kadınların çalışma hayatında konumları, mesleki yaşamda yükselmeleri önündeki engeller | Belirtilen kaynaklar |
14 | Sanayileşme ve modernleşmeyle birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler | Belirtilen kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları (Kadın Sığınma Evleri, |
Ders Kaynakları | 1.Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi Bildirileri (2009), C.1, 2,3. Sakarya Üni. Yay., Sakarya 2.Mary Wollstonecraft (2007), Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi, İş Bankası Yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın ve Erkek Cinsiyetlerinin sosyal özelliklerini tanımlar | 4 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
2 | Küreselleşme açısından toplumsal cinsiyeti açıklar, Toplumsal cinsiyette sosyalizasyonu tasarlar | 4 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
3 | kadınların eğitim problemlerini açıklar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
4 | Sosyal hizmet açısından kadınların (eğitim, şiddet, erken yaşta evlilik, kumalık, töre cinayetleri vb.) sorun alanlarını tanımlar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
5 | Kadınların uğradığı toplumsal cinsiyet ayırımını açıklar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
6 | Toplumlara göre kadınlara yönelik şiddet algısını analiz eder | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
7 | İstihdam alanlarında kadına yapılan olumsuzlukları açıklar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
8 | Kadın erkek eşitsizliğinin tarihi köklerini ve sonuçlarını analiz eder | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
9 | Kadınların meslekte yükselme problemleri ve kültürde geri kalma durumunu açıklar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
10 | Kadınların bilinçlenmesine katkı sağlar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
11 | Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmaları ve sonuçlarını analiz eder | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
12 | Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modellerini tanımlar | 5 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |