Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Sorunları ve Sosyal Hizmet SHB 237 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hemen hemen bütün toplumlarda nüfusun yarısını oluşturan kadınların yaşadığı sorunların farkındalığını öne çıkarmak, kadın sorunları ile ilgili çalışmalar yapmaktır.
Bu dersin sonunda öğrenciler; toplumsal cinsiyet farklılıklarını, Kadınların kırsal kesimdeki çiftlik işlerinden profesyonel alanlara kadar uzanan mesleklere artan oranlarda katılımında yaşanan problemleri, Kadının işiyle ilişkili olarak fiziksel, zihinsel ve ekonomik durumunun iyileştirilmesini, onun işgücüne katılımını etkileyen sosyo-ekonomik- kültürel faktörleri, ailenin dışındaki yükümlülüklerini genişletirken yüklendiği rollerin gözden geçirilmesini ve bütünleştirilmesini, bunların aile üzerindeki etkilerini ve diğer felsefi, psikolojik ve politik etkenlerin neler olduğunu karşılaştırmalı olarak anlayarak, yorumlayabilecektir.
Birçok ülkede olduğu gibi, toplumumuzda da kadın olmak hayatın birçok alanında engellerle karşılaşmak demektir, bu bağlamda kadının toplumdaki yeri konusunda eleştirel değerlendirme becerisi kazanırlar.
Dersin İçeriği Global açıdan toplumsal cinsiyet, Toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon, Türkiye´de Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmalar, kadınların eğitim problemi, kadına yönelik şiddet, aile içi şiddet, erken yaşta evlilik, kuma ve kumalık, kadın ve töre cinayetleri, Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modelleri, Kadın-erkek eşitsizliğinin tarihi kökenleri ve sonuçları eğitim ve gelir düzeylerindeki yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklere etkisi, Kadınların çalışma hayatında konumları, kadınların mesleki yaşamda yükselmeleri önündeki engellerin neler olduğu, sanayileşme ve modernleşmeyle birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler, ILO-CEDAW- Pekin Deklarasyonu- Kahire Dünya Nüfus ve Kalkınma Konferansı Eylem Planı, Medya ve kadın- sağlık ve kadın, Dinlerde Kadın gibi konular ele alınmaktadır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kadın ve Erkek Cinsiyetlerinin sosyal özelliklerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Küreselleşme açısından toplumsal cinsiyeti açıklar, Toplumsal cinsiyette sosyalizasyonu tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 kadınların eğitim problemlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Sosyal hizmet açısından kadınların (eğitim, şiddet, erken yaşta evlilik, kumalık, töre cinayetleri vb.) sorun alanlarını tanımlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Kadınların uğradığı toplumsal cinsiyet ayırımını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Toplumlara göre kadınlara yönelik şiddet algısını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
7 İstihdam alanlarında kadına yapılan olumsuzlukları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
8 Kadın erkek eşitsizliğinin tarihi köklerini ve sonuçlarını analiz eder Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
9 Kadınların meslekte yükselme problemleri ve kültürde geri kalma durumunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
10 Kadınların bilinçlenmesine katkı sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
11 Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmaları ve sonuçlarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
12 Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modellerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanım ve kavramlar:Global açıdan toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon Belirtilen kaynaklar
2 Feminist teoriler ve Kadın-erkek eşitsizliğinin tarihi kökenleri ve sonuçları Belirtilen kaynaklar
3 Türk Kültüründe Kadın ve Aile- Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmalar Belirtilen kaynaklar
4 Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili Kadınların eğitim problemi: Eğitim ve gelir düzeyinde yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklere etkisi Belirtilen kaynaklar
5 Kadına yönelik şiddet: aile içi şiddet-Kadın ve töre cinayetleri- Mobing Belirtilen kaynaklar
6 Erken yaşta evlilik- Çocuk gelinler, Kuma ve kumalık Belirtilen kaynaklar
7 Ailede kriz yönetiminde kadın (Yoksulluk, işsizlik, göç, sağlık problemi, ölüm, kayıp) Belirtilen kaynaklar
8 ILO-CEDAW- Pekin Deklarasyonu- Kahire Dünya Nüfus ve Kalkınma Konferansı Eylem Planı Belirtilen kaynaklar
9 ARASINAV
10 Medya ve kadın- sağlık ve kadın- Edebiyat ve Kadın- Kadın, Çocuk ve Suç Belirtilen kaynaklar
11 Bilim Tarihi ve Kadın- Dinlerde Kadın Belirtilen kaynaklar
12 Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modelleri Belirtilen kaynaklar
13 Kadınların çalışma hayatında konumları, mesleki yaşamda yükselmeleri önündeki engeller Belirtilen kaynaklar
14 Sanayileşme ve modernleşmeyle birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler Belirtilen kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları (Kadın Sığınma Evleri,
Ders Kaynakları 1.Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi Bildirileri (2009), C.1, 2,3. Sakarya Üni. Yay., Sakarya
2.Mary Wollstonecraft (2007), Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi, İş Bankası Yay.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Kadın ve Erkek Cinsiyetlerinin sosyal özelliklerini tanımlar 4 0 3 5 4 3 4 5 5 5
2 Küreselleşme açısından toplumsal cinsiyeti açıklar, Toplumsal cinsiyette sosyalizasyonu tasarlar 4 0 3 5 4 3 4 5 5 5
3 kadınların eğitim problemlerini açıklar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
4 Sosyal hizmet açısından kadınların (eğitim, şiddet, erken yaşta evlilik, kumalık, töre cinayetleri vb.) sorun alanlarını tanımlar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
5 Kadınların uğradığı toplumsal cinsiyet ayırımını açıklar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
6 Toplumlara göre kadınlara yönelik şiddet algısını analiz eder 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
7 İstihdam alanlarında kadına yapılan olumsuzlukları açıklar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
8 Kadın erkek eşitsizliğinin tarihi köklerini ve sonuçlarını analiz eder 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
9 Kadınların meslekte yükselme problemleri ve kültürde geri kalma durumunu açıklar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
10 Kadınların bilinçlenmesine katkı sağlar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
11 Türkiyede Kadın sorunları ve bunlarla ilgili yapılan çalışmalar konusundaki metodolojik tartışmaları ve sonuçlarını analiz eder 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
12 Kadın suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modellerini tanımlar 5 0 3 5 4 3 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 4