Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları I | SHB 203 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet çalışmalarında uygulanan kuram ve yaklaşımların neler olduklarını tanımak, öğrenmek ve uygulamaya yönelik örnek çalışmaları kavramayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Öncelikle sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımlar incelenecek, sonrada bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda nasıl bir araya getirilebileceği, bütünleştirilebileceği tartışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sosyal hizmet yaklaşımlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Genelci uygulamanın kuramsal temellerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Genelci sosyal hizmetin uygulamalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Eklektik Bilgi temelini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | İnsan sistemlerine ilişkin kuram ve görüşleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Günlük vakalara ilişkin çözüm önerilerini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Sosyal hizmetin koruma-önleme, değiştirme-geliştirme ve iyiliştirme-rehabilite etme konusunda projeler tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Sosyal işlevsellik ve sosyal işlevsellik seviyelerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Birey, grup, ailelerle sosyal hizmet modellerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Sosyal hizmet uygulamalarında süreç basamaklarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmet ve uygulama teorileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Genelci uygulama ve giriş teorileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Sistem teorisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Ekolojik sistem teorisi ve davranış dinamiklerini değerlendirme modeli | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Güçlendirme yaklaşımı ve boyutları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Sosyal işlevsellik | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Sosyal işlevsellik seviyeleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Bireylerle sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Ailelerle sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Gruplarla sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Sosyal hizmet uygulamalarında süreç basamakları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Vaka örnekleri ve sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Davranış değiştirme | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Danış, M. Z., vd. (2008) “Reflections of Neo-liberal Policies on Health-Care Field and Social Work Practices Directed Towards the Empowerment of Person with Chronic Illness and His/Her Family in the Globalization Process”, World Applied Sciences Journal, 5 (2): 224-235. 5-) Yolcuoğlu, İ. G (2017). Bireylerle Ailelerle Gruplarla ve Toplumla Sosyal Hizmet, İstanbul: Nar Yayınevi 6-) Yolcuoğlu, İ. G. (2017). Dünü, Bugünü, Yarınıyla İnsanı Anlamak, İstanbul: Nar Yayınevi |
Ders Kaynakları | 1-) Farley, O. William, Larry Lorenzo Smith, Scott W. Boyle, (2003) Introduction to Social Work, 9th Ed. Pearson Education, Inc,. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet uygulamalarını tanımlar | ||||||||||
2 | Sosyal hizmet yaklaşımlarını açıklar | ||||||||||
3 | Genelci uygulamanın kuramsal temellerini sıralar | ||||||||||
4 | Genelci sosyal hizmetin uygulamalarını açıklar | ||||||||||
5 | Eklektik Bilgi temelini tanımlar | ||||||||||
6 | İnsan sistemlerine ilişkin kuram ve görüşleri sıralar | ||||||||||
7 | Günlük vakalara ilişkin çözüm önerilerini tasarlar | ||||||||||
8 | Sosyal hizmetin koruma-önleme, değiştirme-geliştirme ve iyiliştirme-rehabilite etme konusunda projeler tasarlar | ||||||||||
9 | Sosyal işlevsellik ve sosyal işlevsellik seviyelerini tanımlar | ||||||||||
10 | Birey, grup, ailelerle sosyal hizmet modellerini açıklar | ||||||||||
11 | Sosyal hizmet uygulamalarında süreç basamaklarını tanımlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 50 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 17 | 17 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |