Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Engellilerle Sosyal Hizmet SHB 212 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Engelli ve engelli gruplarının tanımı, engellilerin yapısı, toplumdaki dağılımları, engelli için çalışmalar, yapılan hizmetler ve hizmetlerin kalite çeşitliği konularında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bir sosyal hizmet alanı olarak engellilik, engelli birey ve ailesiyle çalışmada gerekli bilgi, beceri ve değer kümesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Engelli tanımları ve çeşitlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Engellilerin toplumdaki dağılımlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap,
3 Engellilere yönelik yapılan hizmetleri bilir Anlatım, Soru-Cevap,
4 Engelli yasalarıyla ilgili bilgili sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Engellilere yönelik yapılan çeşitli yasal hakları bilir ve uygulaması için çalışır Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Engelli tanım ve kavramları önerilen kaynaklardan konu takibi
2 Engelli grupları önerilen kaynaklardan konu takibi
3 Engelli gruplarının toplum içerisindeki dağılımları önerilen kaynaklardan konu takibi
4 Engelli grupların demografik özellikleri önerilen kaynaklardan konu takibi
5 Engelli gruplarına yapılan hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
6 Engelli ailelerine yapılan hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
7 Yapılan hizmetlerin çeşitleri önerilen kaynaklardan konu takibi
8 Engelli için oluşturulan hizmet seçenekleri önerilen kaynaklardan konu takibi
9 VİZE SINAVI önerilen kaynaklardan konu takibi
10 Aile ve Sosyal Politakalar Bakanlığı´nın yaptığı hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
11 Rehabilitasyon merkezleri ve yapılan hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
12 Özel rehabilitasyon merkezleri ve yaptığı hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
13 Engelli ailelerinin psikolojik durumu önerilen kaynaklardan konu takibi
14 Engelli ailelerin psikolojik durumlarına yönelik yapılan hizmetler önerilen kaynaklardan konu takibi
Kaynaklar
Ders Notu

Danış, M. Z. (2006). “Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşadığı Duygular, Çocuklarının Geleceğine İlişkin Düşünceleri ve Umutsuzluk Düzeyleri”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 17 (2): Ekim: 91-107.

Ders Kaynakları

1-Danış, M. Z. (2001). “Otistik Çocuklar”, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 1 (2): 65-82.
2-Danış, M. Z. (2005). “Toplum Temelli Bakım Anlayışı”, Öz-Veri Dergisi, T.C Başbakanlık Özürlüler İdaresi Yayını, 2 (1): 445-459.
3-Danış, M. Z. vd. (2006). “Özel Sektöre Ait, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde Çalışan Sosyal Hizmet Uzmanlarının Mesleki Rol, İşlev ve İş Doyumları Üzerine Bir Araştırma”, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi 6 (2): 4-28.
4-Karatepe, H. (1998). Bulundukları Toplum İçinde Özürlü Çocuklar, Ankara: Seçkin Yayınevi.
5-Ataman, A. (2011). Özel Eğitime Giriş, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
6-Baykoç, N. (2010). Özel Eğitim, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Engelli tanımları ve çeşitlerini bilir 4 0 4 4 4 0 4 4 4 4
2 Engellilerin toplumdaki dağılımlarını bilir 4 0 4 4 4 0 4 4 4 4
3 Engellilere yönelik yapılan hizmetleri bilir 4 0 4 4 4 0 4 4 4 4
4 Engelli yasalarıyla ilgili bilgili sahibidir. 4 0 4 4 4 0 4 4 4 4
5 Engellilere yönelik yapılan çeşitli yasal hakları bilir ve uygulaması için çalışır 4 0 4 4 4 0 4 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 9 27
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4