Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Terapileri | SHB 407 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çeşitli bakımlardan dezavantajlı durumdaki ailelere yönelik aile terapisi hakkında öğrencileri bilgilendirmeye odaklanır. Bireyin, ailenin, topluluğun ve toplumun; düzen, sağlık ve uyum içinde hayatlarını devam ettirebilmeleri için var olan veya olması muhtemel problemler konusunda bilgilendirilmesi ve yardım almalarının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Değişen toplumda aile, aile politikaları program ve projeler. Aileler arası problemler, aile içi şiddet, eş ve çocuk istismarı, boşanma ve ayrılık, evden kaçma ve terk, ailede kayıp bütüncül müdahaleler, tedavi ve rehabilitasyon. Aile terapisi kavramı ve kapsamı. Aile terapisinin tarihçesi ve tedavi modelleri; aile tedavisi teknikleri, aile tedavisi ve sosyal hizmet, aile terapisti olmanın şartları, sosyal hizmet uzmanının aile terapisine yaklaşımı gibi konular yer almaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile danışmanlığının tarihçesini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Aile danışmanlığını gerektiren nedenleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Bir sistem olarak aileyi tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Aile yaşam döngüsünü kavrar | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Psikanalitik aile danışmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Yapısal aile danışmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Yaşantısal aile danışmasını kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
8 | Stratejik aile danışmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Bilişsel davranışçı aile danışmasını kavrar | ||
10 | Aile danışmanının sorumluluklarını kavrar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile danışmanlığının tarihsel gelişimi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Aile danışmanlığını gerektiren nedenler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Bir sistem olarak aile | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Aile yaşam döngüsü | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Psikanalitik aile danışması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Yapısal aile danışması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Yaşantısal aile danışması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Arasınav | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Stratejik aile danışması | |
10 | Bilişsel davranışçı aile danışması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Çözüm odaklı aile danışması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Aile danışmanının sorumlulukları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Evlilik ve boşanma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Aile içi iletişim | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Kerimoğlu, , Efser, (1996), Aile Tedavileri. Ankara Üni. Basımevi, Ank. 2. Kılıçarslan, Fatih, Sokakta Çalışan Ve Yaşayan Çocukların Ailelerine Terapötik Yaklaşım ve Aile Tedavisi. http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sokaktacalisanaile.htm 3. Barker, P. (1998), Basic Family Therapy, 4. Bas. Blackwell Selence, London http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sokaktacalisanaile.htm 3. Barker, P. (1998), Basic Family Therapy, 4. Bas. Blackwell Selence, London |
Ders Kaynakları | 1. Yıldırım, Neşide (2006), Ailenin Yapısı ve Problemleri, Yeşerim Matb., İst. 2. Kut, Sema ve Koşar Nesrin (Ed) (1989). Aile ve Çevre Sorunlarının Gencin Kişiliğine Etkisi, Ank. 3.Koşar, Nesrin (1989). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. Ankara. 4. Kadushin, A., (1967). Child Welfare Services. The Macmillan Co., New York. 5. Çakmaklı, Kemal, Aileler İçin Sosyal Hizmet. 6. Goldenberg, Irene ve Herbert Goldenberg (1991),Family Therapy- an Overview.Brooks/Cole Publishing Company, Pacific Grove, California. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aile danışmanlığının tarihçesini açıklar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
2 | Aile danışmanlığını gerektiren nedenleri açıklar | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
3 | Bir sistem olarak aileyi tanımlar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
4 | Aile yaşam döngüsünü kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
5 | Psikanalitik aile danışmasını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
6 | Yapısal aile danışmasını kavrar | 4 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
7 | Yaşantısal aile danışmasını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
8 | Stratejik aile danışmasını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
9 | Bilişsel davranışçı aile danışmasını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
10 | Aile danışmanının sorumluluklarını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |