Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşlılarla Sosyal Hizmet SHB 405 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Demografik değişim sürecinde yaşlı gruplarının ve yaşlanma ile birlikte ortaya çıkabilecek sosyo-ekonomik sorunları tahlil etmek, sosyal politika enstrümanları ile çözüm stratejileri geliştirebilmektir.
Dersin İçeriği Yaşlanma ve yaşlılık olguları ekseninde koruyucu ve müdahale edici spesifik sosyal politikaların teorik ve uygulamaya dönük temel esaslarının belirlenmesi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşlılık bilincini geliştirmek Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yaşlı dostu sosyal politika bakışları geliştirmek Anlatım, Soru-Cevap,
3 Yaşlı dostu istihdam politikaları ve çalışma şartları oluşturmak Anlatım, Soru-Cevap,
4 Nesiller arası sosyal dayanışma bilincini oluşturmak Anlatım, Soru-Cevap,
5 Yaşlılara dönük sosyal bakım güvenlik modellerini oluşturmak Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşlılar, Aktif Yaşlanma ve Yaşlılığın Tanımı Önerilen kaynakları takip etme
2 Demografi ve Yaşlı Oranı Önerilen kaynakları takip etme
3 Yaşlıların Toplumdaki Sosyal Yeri Önerilen kaynakları takip etme
4 Gerontoloji-Geriatri-Geragoji Yaklaşımları Önerilen kaynakları takip etme
5 Dünden Bugüne Türkiyede Yaşlıların Psiko-Sosyal Sorunları Önerilen kaynakları takip etme
6 Dünden Bugüne Türkiyede Yaşlıların Psiko-Sosyal Sorunlarının Tahlili ve sosyal hizmetler Önerilen kaynakları takip etme
7 Türkiyede Yaşlıların Sosyo-Ekonomik Sorunları ve yaşlı dostu sosyal güvenlik modelleri Önerilen kaynakları takip etme
8 Merkezî ve Yerel Yönetimlerde Yaşlılara Dönük Sosyal Politikaların Temel Esasları Önerilen kaynakları takip etme
9 Vize Sınavı Önerilen kaynakları takip etme
10 Yaşlılara Dönük Sosyal Hizmetlerin İçeriği ve Uygulama Alanları Önerilen kaynakları takip etme
11 Emeklilik Döneminde Sosyal Hizmetler Önerilen kaynakları takip etme
12 Yaşlılara Dönük Aktif ve Esnek İstihdam Politikaları Önerilen kaynakları takip etme
13 Bakıma Muhtaç Yaşlıların Sosyal Güvenliği Önerilen kaynakları takip etme
14 Bakıma Muhtaç Yaşlılara Dönük Sosyal Bakım Hizmetleri Önerilen kaynakları takip etme
Kaynaklar
Ders Notu 1-Danış, M. Z. (2011). Kurumlarda Kalan Yaşlıların Yaşam Kalitesi ve Bunu Etkileyen Faktörler: Ankara Örneğinde Bir Alan Araştırması, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
2-Danış, M. Z. (2005). Yaşama Derinden Bir Kucak, TÜGEV Yayınları, Gerontolojik Çalışmalar Dizisi I, Ankara: Türk Geriatri Vakfı Yayını.
3-Danış, M. Z. (2004). Yaşlıların Evde Bakım Gereksinimleri ve Evde Bakıma İlişkin Düşünceleri: Başarılı Yaşlanma ve Yaşlı Bakım Modelleri, Güç-Vak Yayınları, Sosyal Hizmet Dizisi I, Ankara: Türkiye Güçsüzler ve Kimsesizlere Yardım Vakfı Yayını.
Ders Kaynakları 1-Danış, M. Z. (2009). “Türkiye’de Yaşlı Nüfusun Yalnızlık ve Yoksulluk Durumları ve Sosyal Hizmet Uygulamaları Açısından Bazı Çıkarımlar”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 20 (1): 67-84.
2-Danış, M. Z. (2008) “Community Based Care Understanding and Social Services: A Care Model Proposal from Turkey”, Turkish Journal of Geriatrics, 11 (2): 94-105.
3-Danış, M. Z. (2009). “Elderly Social Care Practices in Our Country and in the World: Norwegian Example of the Scandinavian Social Welfare Model, S. Oğlak, P. Genç (Ed.), International Social Care Symposium, İzmir Valiliği İl Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Yayını, s.34-41.
4-Danış, M. Z. (2008). “Dünyada ve Ülkemizde Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler”, Sağlıkla ve Üretken Yaşlanalım (1. baskı), içinde (ss.85-124), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi yayını.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Yaşlılık bilincini geliştirmek
2 Yaşlı dostu sosyal politika bakışları geliştirmek
3 Yaşlı dostu istihdam politikaları ve çalışma şartları oluşturmak
4 Nesiller arası sosyal dayanışma bilincini oluşturmak
5 Yaşlılara dönük sosyal bakım güvenlik modellerini oluşturmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 70
1. Final 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5