Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre SHB 201 3 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. FATMANUR ALSANCAK
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. FATMANUR ALSANCAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencinin farklı sosyal sistemler içindeki insan davranışlarını değerlendirebilmeye yönelik teorik bilgiyi sahip olması, insanın biyo-psiko-sosyal gelişimini ekolojik ve çevresel kavramlar boyutunda anlayabilmesi. İnsan davranışları ve sosyal çevre etkileşimi hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

Bireyin içinde yaşadığı aile, grup, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde insanın biyo-psiko-sosyal gelişimini kapsayan kuramlar. Davranış bilimlerini tanıma, Farklı sosyal çevreleri tanıma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bireyin toplum içerisindeki tutum ve davranışlarının tutarlılığının önemini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
2 Bireyin toplum içerisindeki yaşam kalitesinin yükselmesini tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Bireyin kendine özgüven ve saygı duygusunu pekiştiriri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Davranış bozukluklarını ayırt eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Farklı tutum ve düşünceye sahip insanlara anlayışla yaklaşır
6 Yaşanılan çevre ile barışık olmayı fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
7 Toplumsal değerlere uyumu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan Davranışını İnceleyen Bilim Dalları ve Kavram tanımlaması
2 Davranışın Sosyal Hayattaki Yeri Ve Fonksiyonları
3 İnsan Davranışı Kuramları (Sistem, Ekolojik Sistem vd)
4 Davranışın biyolojik temelleri, duyum, algılama ve süreçleri
5 Tutumlar ve tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar, Karakter, Niteliği Ve Gelişimi-Saldırgan Karakter
6 Davranışların Gelişimde Toplum ve Çevre
7 Ruh ve Ruhsal Hayatın Sosyal Görünüşleri ve Kişiliğe Yansıması
8 Cinsiyetin Kişilik Oluşumuna Etkisi ve Rol Karmaşası, Çocuğun Aile Çevresi İçindeki Yeri
9 Ara sınav
10 Toplumsal değişim ve kişilik gelişimi
11 Aile, grup ve örgütlerde davranış şekilleri
12 Heyecan, güdü ve heyecan kuramları
13 Kişilik ve kişilik kuramları
14 Sosyal çevre ve uyum
Kaynaklar
Ders Notu

1- Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 2000

Ders Kaynakları

2-Adler, Alfred, İnsan Tabiatını tanıma, İş bankası yay. istanbul.

3-Geçtan, Engin, Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar, Metis Yayınları.

4-Steinberg, Laurence,Ergenlik, İmge Kitabevi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması X
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Bireyin toplum içerisindeki tutum ve davranışlarının tutarlılığının önemini açıklar
2 Bireyin toplum içerisindeki yaşam kalitesinin yükselmesini tasarlar
3 Bireyin kendine özgüven ve saygı duygusunu pekiştiriri
4 Davranış bozukluklarını ayırt eder
5 Farklı tutum ve düşünceye sahip insanlara anlayışla yaklaşır
6 Yaşanılan çevre ile barışık olmayı fark eder
7 Toplumsal değerlere uyumu tanımlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 0 0
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4