Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Ortamlarında İnceleme | SHB 112 | 2 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr. Üyesi Hüseyin Zahid KARA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sosyal hizmet kurumlarına ve uygulamalara ilişkin bilgiyi kazanmaları ile farkındalık ve profesyonel uygulamayı değerlendirebilme becerisi geliştirmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Öğrencilerin bir öğretim elemanının danışmanlığında, sosyal hizmet uygulama alanları ile tanışması amaçlanmaktadır. Bu derste, öğrenciler küçük gruplar halinde sosyal hizmet örgütlerini ve sosyal hizmetin uygulama ortamlarını (Gecekondu, Köy, Sosyal Hizmet Ortamları, İş yerleri, Yaşlı Bakım evleri, Çocuk Evleri, Gençlik Merkezleri, Kadın Sığınma evleri vb gibi) ziyaret ederek, kurumlar ve buralardaki uygulamalar hakkında bilgi alırlar. Ziyaretler sonunda gözlemler ve öğrenciler tarafından yazılan raporlar gruplarda tartışılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet alanlarını tanımlar | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Problem Çözme, | |
2 | Sosyal hizmet kuruluşlarını sıralar | Problem Çözme, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sosyal hizmet kuruluşlarının tarihçesini açıklar | Gözlem, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, | |
4 | Müracaatçı gruplarını tanımlar | Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kız ve Erkek yetiştirme yurdunun işlevlerini açıklar | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
6 | Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfının görevlerini tanımlar | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | Toplum merkezlerini tanımlar, görevlerini açıklar | Problem Çözme, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Yaşlı Bakım Evlerinin fonksiyonlarını açıklar | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
9 | Sevgi/Çocuk Evlerini, Gençlik merkezlerini Tanımlar | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
10 | Sosyo ekonomik yapı itibarıyla düşük gelire sahip mahallelerin problem ve uyum boyutunu analiz eder | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
11 | Çevredeki sosyal hizmet kurumlarını, alanlarını gezer ve inceler | Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, | |
12 | Gençlik merkezlerinin önemini sıralar | Anlatım, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Proje, | |
13 | Gecekondu mahallelerin önemini sıralarlar | Anlatım, Proje, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
14 | Kadın sığınma evlerini tanımlar önemini söyler | Problem Çözme, Proje, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
15 | Yazdığı raporların düzenini söyler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Proje, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerin bir öğretim elemanının danışmanlığında, sosyal hizmet uygulama alanları ile tanışması. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
2 | Aile Sosyal politikalar İl müdürlüğü. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
3 | Arifiye Zihinsel Engelliler Rehabilitasyon merkezi. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
4 | Denetimli Serbestlik İl Müdürlüğü | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
5 | Çocuk Evleri Koordinasyon merkezi ve çocuk evleri | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
6 | Sosyal dayanışma ve yardımlaşma vakfı. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
7 | ASP Sosyal Hizmet Merkezi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
8 | Araştırma Hastanesi Sosyal Hizmet Servisi ve Tıbbi Sosyal Hizmet İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
9 | ARASINAV | |
10 | Sevgi/Çocuk Evleri Sitesi İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
11 | Aile ve Çocuk Mahkemesi incelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
12 | Sakarya Büyükşehir Belediyesi Sosyal Gelişim Merkezi İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
13 | Hendek Melek Nişancı Huzurevi ziyareti | Dönem başından beri yapılan raporlar hakkında bilgilendirme, eksikleri gözden geçirme |
14 | Raporların Değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Barker, RL. (1999) The Social Work Dictionary.Washington:NASW Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet alanlarını tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Sosyal hizmet kuruluşlarını sıralar | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
3 | Sosyal hizmet kuruluşlarının tarihçesini açıklar | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | |
4 | Müracaatçı gruplarını tanımlar | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
5 | Kız ve Erkek yetiştirme yurdunun işlevlerini açıklar | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
6 | Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfının görevlerini tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
7 | Toplum merkezlerini tanımlar, görevlerini açıklar | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
8 | Yaşlı Bakım Evlerinin fonksiyonlarını açıklar | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
9 | Sevgi/Çocuk Evlerini, Gençlik merkezlerini Tanımlar | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
10 | Sosyo ekonomik yapı itibarıyla düşük gelire sahip mahallelerin problem ve uyum boyutunu analiz eder | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
11 | Çevredeki sosyal hizmet kurumlarını, alanlarını gezer ve inceler | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
12 | Gençlik merkezlerinin önemini sıralar | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
13 | Gecekondu mahallelerin önemini sıralarlar | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
14 | Kadın sığınma evlerini tanımlar önemini söyler | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
15 | Yazdığı raporların düzenini söyler | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |