Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Sorunlar | SHB 321 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİKRET EFE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FİKRET EFE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet öğrencilerinin insan toplulukları, sosyal güç odakları ve sosyal davranış örüntüleri hakkında bilgilendirmektir. Dersin temel odağı, yoksulluk, göç, terör, boşanmalar, sosyal güvenlik, eğitim, sağlık ve benzeri sorun alanlarının incelenmesini içerir. Genelde beşeriyeti ilgilendiren önemli sosyal sorunlar, özelde Türk toplumunun güncel sosyal sorunlarının nedenleri ve çözüm yollarının tartışılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Dünyayı ve Türkiyeyi etkileyen sosyal problemler ve nedenleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hangi uyumsuz davranışların toplumsal dinamiği etkilediğini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | sosyal hizmet uzmanlarının mesleki eylemlerine yön verebilecek temel sosyal özellikleri tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, | |
3 | Hızlı sosyal değişim ve buna ilişkin sosyal problemlerin insan yaşamı üzerindeki etkilerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal sorun nedir? Özellikleri | |
2 | Dünyada yaşanan mikro ve makro sosyal sorunlar | |
3 | Türkiyede Yoksulluk | |
4 | Türkiyede İşsizlik | |
5 | Evlilik ve aile yapısındaki değişimler | |
6 | Türk gelenek, örf ve adetleri | |
7 | İntihar | |
8 | Terör ve şiddet | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | İç ve dış göç | |
11 | Terörün nedenleri ve sonuçları | |
12 | Uyuşturucu ve madde bağımlılığı | |
13 | Okullarda şiddet | |
14 | Çocuk suçluluğu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Kornblum, W. ve Julian, J. (2001). Social Problems, New York: Prentice Hall. 2) Özgüven, İ. E. (2001). Ailede iletişim ve yaşam, Ankara: PDREM yayınları 3) Giddens, A. Sociology, Oxford: Polity Press, 1993. 4) Işık, O. ve Pınarcıoğlu, M. Nöbetleşe Yoksulluk, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002 5) Gürsel, S. ve Ulusoy, V. (1999). Türkiyede işsizlik ve istihdam, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 6) Kongar, E. (2005). Türkiyenin Toplumsal Yapısı, İstanbul: Remzi Kitabevi 7) Hassan, Ü. (2009). Eski Türk Toplumu üzerine incelemeler, İstanbul: Doğu Batı Yayınları 8) Tufan, B. (1994). Göçmen işçilerde iş kazaları, Ankara: SSK Genel Müdürlüğü Yayını 9) Küçükkaraca, N. (1998). Yurt Dışından Geri Dönüş: Çalören Örneği, Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını 10) Arvasi, S.A. (2009). Türkiyede Şark Meselesi ve Alınacak Tedbirler, İstanbul: BilgeOğuz Yayınları 11) Köknel, Ö. (1998). Bağımlılık, Alkol ve Madde Bağımlılığı, İstanbul: Altın Kitaplar. 12) Solak, A. (2007). Okullarda Şiddet ve Çocuk Suçluluğu, Ankara: Anı Yayıncılık. 13) Yıldırım, K. (2007). Sosyal Hizmet, Sakarya: Sakarya Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hangi uyumsuz davranışların toplumsal dinamiği etkilediğini ayırt eder | ||||||||||
2 | sosyal hizmet uzmanlarının mesleki eylemlerine yön verebilecek temel sosyal özellikleri tanımlar. | ||||||||||
3 | Hızlı sosyal değişim ve buna ilişkin sosyal problemlerin insan yaşamı üzerindeki etkilerini kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 5 |
2. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 49 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |