Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şehir Coğrafyası | COG 402 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanın yeryüzünde en büyük değişime uğrattığı mekânlar olan büyük yerleşim bölgelerini, kentleri ele almak. Şehirlerin kurulması ve gelişmesinde etkili olan faktörleri incelemek. Şehirlerin Bölgeler arası farklılaşmasında rol oynayan coğrafi unsurları ele almak. |
Dersin İçeriği | Kentlerin fonksiyonları, etki alanları incelenerek çeşitli kriterlere göre sınıflandırılmaları yapılır. Ayrıca dünyanın değişik bölgelerine ait kent örnekleri incelenerek bölgesel ve siyasi etkenlerin şehrin yapısına etkileri ele alınır. Türkiye?den kent yerleşmeleri işlenen konular ile ilgili olarak yeri geldikçe örneklemelerde kullanılır. Dersle ilgili görsel malzemeler kullanılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yerleşim alanı olarak şehri tanımlar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Şehrin bölgelerinin oluşmasında etkili olan fiziki ve beşeri etkenleri analız eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Kentle ilgili ekonomik ve sosyal analizler yapar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Dünya haritası üzerinde şehirleri gösterir | Soru-Cevap, | |
5 | Şehirsel arazi kullanılışı haritalarını uyarlar | Tartışma, | |
6 | Şehirlerin sınıflandırmasını yapar ve kendi cümleleriyle ifade eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şehir Coğrafyası Tanımları ve Çalışma Alanları | |
2 | Şehir Coğrafyasında Etkili Olan Başlıca Akımlar | |
3 | Şehirsel Coğrafi Görünüm (Yunan, Roma, Orta Çağ, Arap, Barok Şehirler) | |
4 | Şehirsel Coğrafi Görünüm (Sanayi, Selçuklu, Osmanlı, Kapitalist, Sömürge, Küresel şehirler) | |
5 | Şehirleşme ve Şehirleşmeyi Etkileyen Faktörler | |
6 | Dünyada Şehirleşme ve Özellikleri | |
7 | Sit, Situasyon ve Şehir Sit Tipleri | |
8 | Şehir ve Fiziksel Çevre | |
9 | Şehir Modelleri | |
10 | Şehirsel Fonksiyonlar (İdari, Kültürel, Sanayi, Ticaret) | |
11 | Şehirsel Fonksiyonlar (Ulaşım, Turizm, Güvenlik, Sağlık, Tarım vs.) | |
12 | Şehir Etki Sahası, Şehir ve Algı | |
13 | Türkiye’de Şehirleşme | |
14 | Kentsel Planlama, Kentsel Dönüşüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Alpaslan Aliağaoğlu, Abdullah Uğur; 2010, Şehir Coğrafyası, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2- Şehir Coğrafyası I-II, Süha GÖNEY, Beta Yayıncılık, 2017 3- Şehirler, John Reader, Yapı Kredi Yayınları, 2007 4- Şehirciliğin Kuramsal Temelleri, Ruşen Keleş, İdealkent Yayınları, 2016 5- Henri Lefebvre, Şehir Hakkı, Sel Yayıncılık, 2015 6- David Harvey, Kent Deneyimi, Sel Yayıncılık, 2015 7- David Harvey, Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, 1996 8- Jane Jacobs, Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları, 2015 9- Aynur Can, Mahmut Doğan, Bir Şehir Kurmak Turgut Cansever'le Konuşmalar, Klasik, 2015 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yerleşim alanı olarak şehri tanımlar | |||||||||||||||
2 | Şehrin bölgelerinin oluşmasında etkili olan fiziki ve beşeri etkenleri analız eder | |||||||||||||||
3 | Kentle ilgili ekonomik ve sosyal analizler yapar | |||||||||||||||
4 | Dünya haritası üzerinde şehirleri gösterir | |||||||||||||||
5 | Şehirsel arazi kullanılışı haritalarını uyarlar | |||||||||||||||
6 | Şehirlerin sınıflandırmasını yapar ve kendi cümleleriyle ifade eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |