Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Coğrafya | COG 416 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Coğrafyanın siyasi ve ekonomik bir güç olduğunun temel coğrafi unsurlar ve jeopolitik teoriler ışığında açıklanması. Geçmiş ve güncel jeopolitik teorileri kavrama. Ülke, bölge ve dünya ölçeğinde meydana gelen siyasi, toplumsal ve ekonomik olayları derste öğrendiği bilgiler ile eleştirel biçimde değerlendirebilme. Küresel ve bölgesel kurumları ve işleyişlerini anlama. |
Dersin İçeriği | Siyasi coğrafya ve jeopolitik ile ilgili temel kavramlar öğrenildikten sonra, başlıca jeopolitik görüşler incelenecektir. Türkiye´nin jeopolitik konumu ve önemi üzerinde durulacak ve Türkiye´nin bölgesel ve küresel politikaları değerlendirilecektir. Değerlendirmeler güncel gelişme ve olaylar perspektifinde işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Coğrafyanın ülkelerin dış politikasına olan etkisini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Temel derslerde öğrendikleri bilgileri, uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Uluslararası sorunları jeopolitik teoriler ile açıklar | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktalarının analizlerini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışmaların çözümlenmesinde siyasi coğrafyanın rolünü değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Güncel sorunlara ve konulara bilimsel açıklamalar getirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Siyasi coğrafyanın uluslararası ilişkilerin çeşitli alanlarına olan etkisini ve doğurduğu sonuçları yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi Coğrafyada Tanımlar ve Jeopolotik | |
2 | Siyasi Coğrafyada Fiziksel Etkenler | |
3 | Siyasi Coğrafyada Beşeri Etkenler | |
4 | Siyasi Coğrafyada Ekonomik Etkenler | |
5 | Jeopolitik Görüşlerin Gelişimi ve Başlıca Jeopolitik Teoriler | |
6 | Jeopolitik Ekoller/Öngörüler (Domino Taşları, Tarihin Sonu) | |
7 | Jeopolitik Ekoller/Öngörüler (Medeniyetler Çatışması, Büyük Satranç Tahtası) | |
8 | Jeopolitik Ekoller/Öngörüler (Eksen Ülkeler, Entrika Çemberi, Uzay Hakimiyet) | |
9 | Türkiye´nin Jeopolitik Konumu ve Önemi | |
10 | Türkiye´nin Türk Cumhuriyetleri ve Komşu Ülkeler Politikası | |
11 | Türkiye´nin Ortadoğu Politikası | |
12 | Türkiye´nin Avrupa ve Balkanlar Politikası | |
13 | Türkiye'nin Amerika, Çin ve Rusya İlişkileri | |
14 | Türkiye ve Uluslararası Teşkilatlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Ramazan Özey, Ali Osman Kocalar, Siyasi Coğrafya, Aktif Yayınevi, 2019 2- Hamza Akengin, Siyasi Coğrafya, İnsan ve Mekan Yönetimi, Pegem Akademi,2019 3- Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yayınları, İstanbul, 2010 4- Colint Flint, Peter J. Taylor, Siyasi Coğrafya, Dünya-Ekonomisi, Ulus-Devlet ve Yerellik, Nobel, 2014 5- Vandana Shiva, Yeryüzü Demokrasisi, bgst Yayınları, İstanbul, 2010 6- Yves Lacoste, Coğrafya Savaşmak İçindir, Doruk Yayımcılık, Ankara, 2004 7- Zbigniew Brezinski, Büyük Satranç Tahtası, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2005 8- David Harvey, Yeni Emperyalizm, Everest Yayınları, İstanbul, 2008 9- Francis Fukuyama, Tarihin Sonu ve Son İnsan, Profil Yayıncılık, İstanbul, 2012 10- Francis Fukuyama, Devletin İnşaası, Profil Yayıncılık, İstanbul, 2012 11- Suat İlhan, Jeopolitik Duyarlılık, ÖTÜKEN NEŞRİYAT,2003. 12- Cercis İkiel, Mekanın Yeniden İnşası;, Editör Dergisi, Sayı 9-10, sf. 23-24, İstanbul, 2003 13- Cercis İkiel, Jeopolitik Bir Olgu: Türkiye?nin AB Üyeliğine Adaylığı veya Olası Bir Avrupa - Türkiye Birliği, Cumhuriyetimizin 81. Yılına Armağan, SAÜ. Rektörlüğü Yayınları, Sakarya, 2004 14- Muhammet Kaçmaz, Balkan Coğrafyası, Türk Tarihinde Balkanlar, Sakarya Üniversitesi Balkan Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları, 2013 15- Colin Gray ve Geoffrey Sloan, Jeopolitik, Strateji ve Coğrafya, ASAM Yayınları, 2003. 16- İan O. Lesser ve Graham E. Fuller, Türkiye´nin Yeni Jeopolitik Konumu (Balkanlardan Batı Çin´e), ALFA YAYINLARI, 2000 17- Rutger Bregman, Gerçekçiler İçin Ütopya, Kusursuz Dünyayı Nasıl İnşa Edebiliriz, Domingo, 2018 18- Meik Wiking, LYKKE, Dünyanın En Mutlu İnsanlarının Sırrı, Pegasus Yayınları, 2018 19- Aleksandr Dugin, Rus Jeopolitiği, Avrasyacı Yaklaşım, Küre Yayınları, 2014 20- Joseph S. Nye, Jr., Davir A. Welch, Küresel Çatışmayı ve İşbirliğini Anlamak, İş Bankası Kültür Yayınları, 2011 21- Ray Kurzwell, İnsanlık 2.0, Alfa Yayınevi, 2016
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Coğrafyanın ülkelerin dış politikasına olan etkisini bilir | |||||||||||||||
2 | Temel derslerde öğrendikleri bilgileri, uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanır | |||||||||||||||
3 | Uluslararası sorunları jeopolitik teoriler ile açıklar | |||||||||||||||
4 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktalarının analizlerini yapar | |||||||||||||||
5 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışmaların çözümlenmesinde siyasi coğrafyanın rolünü değerlendirir | |||||||||||||||
6 | Güncel sorunlara ve konulara bilimsel açıklamalar getirir | |||||||||||||||
7 | Siyasi coğrafyanın uluslararası ilişkilerin çeşitli alanlarına olan etkisini ve doğurduğu sonuçları yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |