Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toprak Coğrafyası | COG 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toprağın oluşması, yapısı, sınıflandırılması, fiziksel, kimyasal özellikleri, toprak ve su ,Erozyon ve toprak muhafazası, Türkiye ve Dünya topraklarının dağılımı hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Toprağın oluşması,yapısı,sınıflandırılması,korunması,fiziksel,kimyasal ve biyolojik özellikleri, Türkiye ve Dünya topraklarının dağılımları gibi konular teorik olarak ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toprakların oluşması ve yapısı konusunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Toprakların fiziksel ve kimyasal özelliklerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Toprak oluşumunu etkileyen faktörleri yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Farklı toprak tiplerinin çeşitli özelliklerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Erozyonve toprak muhafazasını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Toprak ve çevre korunması konusunu değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş,Toprağın tanımı,genel yapısı | [1]1-13 |
2 | Toprak oluşturan faktörler:Ana materyal faktörü | [1]16-35 |
3 | Toprak oluşumunda fiziksel parçalanma ve dağılma olayları(Isı değişmelerinin etkisi,akarsu,buzul ve rüzgarların etkisi,bitki ve hayvanların yaptığı fiziksel parçalanma) | [1]35-39 |
4 | Toprak oluşumunda kimyasal ayrışma olayları(oksidasyon,redüksiyon,hidrasyon ve dehidrasyon,hidroliz,karbonatlaşma,çelasyon ve iyon değişimi | [1]39-45 |
5 | Toprak oluşumunda yapıcı ve birleştirici olaylar(toprak oluşu sırasında oluşan kimyasal bileşikler,organik maddeler,toprak morfolojisi ve toprak profili) | [1]45-57 |
6 | Toprak oluşturan biyolojik faktörler,iklim faktörü,topoğrafya,organizma ve zaman faktörü | [1]57-77 |
7 | Toprak oluşum sürecindeki önemli olaylar:Podzollaşma,lateritleşme,Kireçlenme(kalsifikasyon),Tuzlanma,Gleyleşme ve zayıf drenajlı toprakların oluşumu) | [1]77-84 |
8 | Toprakların sınıflandırılması ve dünya toprak coğrafyası:Eski toprak sınıflandırma sistemi | [1]84-121 |
9 | Toprakların sınıflandırılmasında yeni sistem | [1]121-137 |
10 | Toprakların fiziksel özellikleri | [1]137-190 |
11 | Toprak ve su | [1]190-224 |
12 | Toprakların kimyasal özellikleri | [1]224-257 |
13 | Erozyon ve toprak muhafazası | [1]238-359 |
14 | Türkiye toprakları | [1]439-454 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Toprak Biliminin Esasları,A.Ergene,Atatürk Ü.No:586,1993. |
Ders Kaynakları | [1]Toprak Biliminin Esasları,A.Ergene,Atatürk Ü.No:586,1993. [2]Toprak Coğrafyası,Barış Mater.Çantay Yayınları.279,2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toprakların oluşması ve yapısı konusunu açıklar | |||||||||||||||
2 | Toprakların fiziksel ve kimyasal özelliklerini yorumlar | |||||||||||||||
3 | Toprak oluşumunu etkileyen faktörleri yorumlar | |||||||||||||||
4 | Farklı toprak tiplerinin çeşitli özelliklerini karşılaştırır | |||||||||||||||
5 | Erozyonve toprak muhafazasını tartışır | |||||||||||||||
6 | Toprak ve çevre korunması konusunu değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |