Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kent Bilgi Sistemleri COG 310 6 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Kent Bilgi Sisteminin önemini ve günümüz teknolojisini öğretmek özelliklede mesleğimiz açısından Kent Bilgi Sisteminde yapılan uygulamaları araştırmak, KBS yazılımını öğreterek bilgisayar üzerinde bir uygulama yapmaktır.
Dersin İçeriği Coğrafi Bilgi Sistemleri Giriş
Kent Bilgi Sistemleri ve Bileşenleri
Topoloji
İlişkisel Veri Tabanları
Ağ Analizleri
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kent bilgi sisteminin tanımını yapar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kent bilgi sistemlerinde kullanılan metotları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kent bilgi sistemlerinde karşılaşılan sorunları tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Kent bilgi sistemlerinin elemanlarını listeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Kent bilgi sisteminin gerekliliğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafi Bilgi Sistemleri
2 Kent bilgi istemine giriş
3 Adres Bilgi Sistemleri (Numarataj)
4 Arazi Bilgi Sistemleri
5 Afet ve Acil Müdahale Bilgi Sistemi
6 Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi Altyapısı Oluşturma Faaliyetleri
7 Topoloji ve Topoloji Kuralları
8 Coğrafi Veri Tabanı Domain ve Subtype Yapıları
9 Coğrafi Veri Tabanı İlişkisel Yapısı
10 Ağ Analizleri (Yol Verisi Hazırlanması ve Özellikleri)
11 Ağ Analiz Uygulamaları I
12 Ağ Analiz Uygulamaları II
13 Ağ Analiz Uygulamaları III
14 Ağ Analiz Uygulamaları IV
Kaynaklar
Ders Notu Gürol BANGER "Kent Bilgi Sistemlerinin Esasları" Nobel Yayınları
ESRI Technical Paper "Preparing Street Data for Use with the Network Dataset"
ArcGIS Network Analyst Tutorial
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kent bilgi sisteminin tanımını yapar
2 Kent bilgi sistemlerinde kullanılan metotları açıklar
3 Kent bilgi sistemlerinde karşılaşılan sorunları tartışır
4 Kent bilgi sistemlerinin elemanlarını listeler
5 Kent bilgi sisteminin gerekliliğini tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 30 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 35 35
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6