Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Tanecik Fiziği | FIZ 435 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fizikçiler tarafından en çok kabul gören Standart Model ışığında maddeyi meydana getiren en küçük yapı taşları olan temel parçacıklar ve aralarındaki etkileşimler hakkında bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Temel tanecikler, Temel taneciklerin birbirleri ile etkileşimlerinin dinamiği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fotonun Kuantum Elektrodinamiğinde aracı parçacık olma rolünü kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Verilen bir Feynman diyagramında gerçek ve sanal parçacıkları birbirinden ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Verilen bir Feynman diyagramında aracı parçacığı ve etkileşmedeki etkin kuvveti belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Verilen bir Feynman diyagramında diyagramın seviyesini (tree loop level) belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Elemanter parçacıkları özelliklerine göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Dört temel kuvveti birbirleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Verilen bir temel parçacığın hangi kuvvet(ler)in etkisinde kalacağını belirler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Dönem, Foton | [1] Sayfa 11-16 |
2 | Mezonlar, Antiparçacıklar | [1] Sayfa 17-22 |
3 | Nötrinolar | [1] Sayfa 23-27 |
4 | Acayip Parçacıklar | [1] Sayfa 28-32 |
5 | Sekiz Katlı Yapı | [1] Sayfa 33-36 |
6 | Kuark Modeli | [1] Sayfa 37-43 |
7 | Aracı Vektör Bozonlar, Standart Model | [1] Sayfa 44-48 |
8 | Dört Kuvvet, Kuantum Elektrodinamiği | [1] Sayfa 55-59 |
9 | Arasınav | |
10 | Kuantum Kromodinamiği | [1] Sayfa 60-64 |
11 | Zayıf Etkileşimler, Bozunmalar | [1] Sayfa 65-71 |
12 | Korunum Yasaları | [1] Sayfa 72-75 |
13 | Birleştirme Şemaları | [1] Sayfa 76-78 |
14 | Uygulama soruları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Griffiths D., Introduction to Elementary Particles, İkinci Baskı, John Wiley & Sons, 2008. [2] Perkins D. H., Introduction to High Energy Physics, Üçüncü Baskı, Addison-Wesley, 1987. |
Ders Kaynakları | [3] Ders notu. [4] Povh B. et al., Particles and Nuclei Springer1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fotonun Kuantum Elektrodinamiğinde aracı parçacık olma rolünü kavrar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
2 | Verilen bir Feynman diyagramında gerçek ve sanal parçacıkları birbirinden ayırt eder. | |||||||||||
3 | Verilen bir Feynman diyagramında aracı parçacığı ve etkileşmedeki etkin kuvveti belirler. | |||||||||||
4 | Verilen bir Feynman diyagramında diyagramın seviyesini (tree loop level) belirler. | |||||||||||
5 | Elemanter parçacıkları özelliklerine göre sınıflandırır. | |||||||||||
6 | Dört temel kuvveti birbirleri ile karşılaştırır. | |||||||||||
7 | Verilen bir temel parçacığın hangi kuvvet(ler)in etkisinde kalacağını belirler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |