Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Fiziği | FIZ 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Çekirdek fiziği dersinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Radyasyon fiziği |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik ABD araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fiziğin sağlık alanındaki uygulamaları hakkında öğrenciyi bilgilendirmek |
Dersin İçeriği | Çekirdek fiziği genel kavramlar, Radyasyon fiziği genel kavramlar, radyasyonun biyolojik yapılar üzerine etkileri, Nükleer görüntüleme yöntemleri, Radyonüklid üretim yöntemleri, Ultrasonografi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık fiziğinin tarihsel gelişimini bilir ve temel kavramlarını tanımlar. | Soru-Cevap, | |
2 | Atom çekirdeğinin yapısını izah eder, çekirdeklerin birkaç temel özelliğini sıralar. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Radyoaktif bozunum yasası, yarı ömür, ortalama ömür kavramlarını bilir, radyasyon türlerini sıralar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Radyasyon ölçüm sistemlerini , alan ve kişisel dozimetrelerini tanır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Radyasyonun hücre üzerine etkilerini ve korunma yöntemlerini tanır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Tıbbi görüntüleme yöntemlerini bilir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Radyoizotop üretim yöntemlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Radyofarmositikleri tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Nükleer görüntüleme yöntemlerini tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Radyoterapi cihazlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Radyoterapide kullanılan ışınlama tekniklerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Radyoterapide tedavi planı ve doz hesabını bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık fiziğinin tarihçesi, terminoloji ve birimler | [1] |
2 | Çekirdek fiziğindeki temel kavramlar | [1] |
3 | Radyasyon fiziği temel kavramlar | [1] |
4 | Radyasyon ölçümü ve dozimetreler | [1] |
5 | Radyasyonun hücre üzerine etkileri korunma | |
6 | Tıbbi görüntüleme yöntemleri (Röntgen, Tomografi ve Bilgisayarlı Tomografi) | [1] |
7 | Tıbbi görüntüleme yöntemleri (Manyetik Rezonans Görüntüleme) | [1] |
8 | Radyoizotop üretim yöntemleri ve ve radyofarmasötikler | [1] |
9 | Arasınav | |
10 | Radyonüklid görüntüleme yöntemleri (Gama kamera, PET / PET-BT) | [1] |
11 | Radyonüklid görüntüleme yöntemleri (SPET / SPECT-BT) | [1] |
12 | Radyoterapide temel kavramlar ve radyoterapi cihazları | [1] |
13 | Radyoterapi (Işınlama teknikleri, tedavi planlama) | |
14 | Radyoterapi (doz hesabı) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Öğretim Üyesinin Ders Notları |
Ders Kaynakları | [1] Prof. Dr. Tulay Engizek, Sağlık Fiziği, İ. Ü. Fen Fakültesi Basımevi, (1999) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık fiziğinin tarihsel gelişimini bilir ve temel kavramlarını tanımlar. | |||||||||||
2 | Atom çekirdeğinin yapısını izah eder, çekirdeklerin birkaç temel özelliğini sıralar. | |||||||||||
3 | Radyoaktif bozunum yasası, yarı ömür, ortalama ömür kavramlarını bilir, radyasyon türlerini sıralar. | |||||||||||
4 | Radyasyon ölçüm sistemlerini , alan ve kişisel dozimetrelerini tanır. | |||||||||||
5 | Radyasyonun hücre üzerine etkilerini ve korunma yöntemlerini tanır. | |||||||||||
6 | Tıbbi görüntüleme yöntemlerini bilir. | |||||||||||
7 | Radyoizotop üretim yöntemlerini bilir. | |||||||||||
8 | Radyofarmositikleri tanır | |||||||||||
9 | Nükleer görüntüleme yöntemlerini tanır. | |||||||||||
10 | Radyoterapi cihazlarını tanır. | |||||||||||
11 | Radyoterapide kullanılan ışınlama tekniklerini bilir. | |||||||||||
12 | Radyoterapide tedavi planı ve doz hesabını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |