Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | FIZ 333 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik I ve Diferansiyel Denklemler derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ÇORUH |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araş. Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere akışkanlar mekaniğinin temel kanunlarını kavratmak ve Bernoulli, süreklilik ve Euler denklemlerini kullanarak mekanik sistemlerin analizini yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Katı cisim ve akışkan, akışkanlar mekaniğinin kapsamı, gerçek ve ideal akışkanlar, Newtonun iç sürtünme yasası, akışkanlar mekaniğinin temel denklemleri, durgun akışkanlar, enerji akısı, dolanımın korunması, potansiyel akımı, sıkıştırılmayan akışkanlar, gerçek akışkanlarda sıkışabilirlik etkisi, bir gazda ses hızı ve gazın hareket denklemi, entropili gaz akımı, iki boyutlu akışkanlar, iç sürtünmeli akım, boyut analizi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Süreklilik denklemlerini yazıp mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bernoulli denklemlerinin çeşitli akışkanlara uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Akışkanların ayırt edici özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri sıralar. | Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Durgun halde veya hareket halinde olup durgunmuş gibi davranan akışkan davranışlarını belirtir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Fiziksel korunum yasalarını akışkan hareketine uyarlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Durgun ve hareket halindeki akışkanların kendilerini çevreleyen yüzeylere yaptığı etkileri belirler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Boyut analizi ve modelleme ilkelerini yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Akış sistemlerinin kütle, momentum ve enerji dengesi yönünden analizini yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Akışkanların meydana getirdiği kaldırma ve direnç kuvvetlerini hesaplar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katı cisim ve akışkan, akışkanlar mekaniğinin kapsamı | [1] Sayfa 1-6 |
2 | Gerçek ve ideal akışkanlar, Newtonun iç sürtünme yasası | [1] Sayfa 6-12 |
3 | Akışkanlar mekaniğinin temel denklemleri (Süreklilik ve Euler Denklemleri) | [1] Sayfa 12-28 |
4 | Akışkanlar mekaniğinin temel denklemleri (Bernouilli Denklemleri) | [1] Sayfa 28-38 |
5 | Durgun akışkanlar, enerji akısı, dolanımın korunması ve potansiyel akımı | [1] Sayfa 38-47 |
6 | Sıkıştırılmayan akışkanlar, akım karakteristikleri | [1] Sayfa 47-56 |
7 | Uygulama problemleri | [1] Sayfa 56-64 |
8 | Gerçek akışkanlarda sıkışabilirlik etkisi, bir gazda ses hızı ve gazın hareket denklemi | [1] Sayfa 65-73 |
9 | ARASINAV | |
10 | İki boyutlu akımlar, karmaşık hız potansiyeli, düzgün akım, çizgi çevrintileri, çizgi ikilileri | [1] Sayfa 99-135 |
11 | Uygulama problemleri | [1] Sayfa 141-145 |
12 | İç sürtünmeli akım | [1] Sayfa 145-184 |
13 | Boyut analizi | [1] Sayfa 185-210 |
14 | Uygulama problemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Muhlis KOCA, Akışkanlar Mekaniği,Palme Yayıncılık, 1998, Erzurum |
Ders Kaynakları | [2] Choriton F., Textbook of fluid Dynamics,Van Nostrand, 1967. [3] Douglas J. F., Gasiorek J. M. and Swaffield J.A., Fluid Mechanics, 2nd ed., Longman Scientific and Technical, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Süreklilik denklemlerini yazıp mekanik sistemlere uygular. | |||||||||||
2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | |||||||||||
3 | Bernoulli denklemlerinin çeşitli akışkanlara uygular. | |||||||||||
4 | Akışkanların ayırt edici özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri sıralar. | |||||||||||
5 | Durgun halde veya hareket halinde olup durgunmuş gibi davranan akışkan davranışlarını belirtir. | |||||||||||
6 | Fiziksel korunum yasalarını akışkan hareketine uyarlar. | |||||||||||
7 | Durgun ve hareket halindeki akışkanların kendilerini çevreleyen yüzeylere yaptığı etkileri belirler. | |||||||||||
8 | Boyut analizi ve modelleme ilkelerini yorumlar. | |||||||||||
9 | Akış sistemlerinin kütle, momentum ve enerji dengesi yönünden analizini yapar. | |||||||||||
10 | Akışkanların meydana getirdiği kaldırma ve direnç kuvvetlerini hesaplar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |