Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Latince BIY 223 3 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul ders yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders yoktur. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin tıp ve biyoloji alanlarında yaygın olarak kullanılan Latince terim ve kavramları öğrenmeleri; bilimsel literatür ve terminolojiyi daha iyi anlamaları ve kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca, mesleki dilde doğru iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir. 

 

Dersin İçeriği

Ders, Latince alfabe ve temel dil bilgisi kurallarından başlayarak; anatomi, fizyoloji, patoloji, farmakoloji gibi alanlarda sık kullanılan terimlerin incelenmesini kapsar. Kelime kökenleri, tamlamalar, yönelme durumları ve tıbbi kısaltmalar üzerinde uygulamalı çalışmalar yapılır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Latince alfabe, telaffuz kuralları ve temel dil bilgisi (isim, sıfat, fiil kavramları) Öğrencilerin, Latince alfabe, telaffuz ve temel dil bilgisi kurallarını incelemeleri önerilir.
2 Tıbbi terminolojide Latince kelime yapıları; kök, ön ek, son ek Tıbbi ve biyolojik Latince kelime kökleri, ön ek ve son ekler hakkında araştırma yapmaları önerilir.
3 Anatomi ile ilgili temel Latince terimler: organ isimleri ve işlevleri Organ ve yapıların Latince isimlerini öğrenmeleri önerilir.
4 Vücut bölgeleri ve yönelme durumları (anterior, posterior, superior, inferior vb.) Vücut bölgeleri ve yönelme terimleri hakkında bilgi edinmeleri önerilir
5 Kaslar ve iskelet sistemi ile ilgili Latince terimler Kas ve iskelet sistemiyle ilgili Latince terimleri çalışmaları önerilir.
6 Dolaşım sistemi terimleri ve uygulamalı örnekler Dolaşım sistemi terimleri ve işlevleri hakkında bilgi toplamaları önerilir.
7 Solunum sistemi terminolojisi ve Latince kavramlar Solunum sistemiyle ilgili Latince kavramları araştırmaları önerilir.
8 Sindirim sistemi terimleri ve tıbbi ifadeler Sindirim sistemi Latince terimlerini gözden geçirmeleri önerilir.
9 Sinir sistemi ile ilgili Latince terimler Sinir sistemi ile ilgili Latince terminolojiyi incelemeleri önerilir.
10 ARASINAV
11 zoolojik ve botanik terimlerin adlandırmalarında Latince kullanımı zoolojik botanik terminolojiye bakmaları önerilir.
12 Genel biyoloji terimleri ve ilaç isimlendirme kuralları genel biyoloji terminoloji sözlüğünün okunması önerilir.
13 Biyolojik kısaltmalar ve Latince deyimlerin uygulamalı kullanımı Sözlük okunmsı önerilir.
14 Dönem sonu tekrar ve genel değerlendirme Tüm bilgileirn organize edilmesi önerilir.
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları, Latin dilinin temel yapısı, tıbbi terimlerin kökenleri, anatomik isimlendirmeler ve pratik terminoloji örnekleri içermektedir. Her bölümde açıklamalar, örnek cümleler ve terminoloji listeleri yer alır. 

Ders Kaynakları
  • “Gray's Anatomy” (Latince terimlerle) 

 

  • Çevrimiçi tıbbi Latince sözlükler ve terminoloji veri tabanları 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
dersAKTSKredisi 5