Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mesleki Latince | BIY 223 | 3 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul ders yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin tıp ve biyoloji alanlarında yaygın olarak kullanılan Latince terim ve kavramları öğrenmeleri; bilimsel literatür ve terminolojiyi daha iyi anlamaları ve kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca, mesleki dilde doğru iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir.
|
Dersin İçeriği | Ders, Latince alfabe ve temel dil bilgisi kurallarından başlayarak; anatomi, fizyoloji, patoloji, farmakoloji gibi alanlarda sık kullanılan terimlerin incelenmesini kapsar. Kelime kökenleri, tamlamalar, yönelme durumları ve tıbbi kısaltmalar üzerinde uygulamalı çalışmalar yapılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Latince alfabe, telaffuz kuralları ve temel dil bilgisi (isim, sıfat, fiil kavramları) | Öğrencilerin, Latince alfabe, telaffuz ve temel dil bilgisi kurallarını incelemeleri önerilir. |
2 | Tıbbi terminolojide Latince kelime yapıları; kök, ön ek, son ek | Tıbbi ve biyolojik Latince kelime kökleri, ön ek ve son ekler hakkında araştırma yapmaları önerilir. |
3 | Anatomi ile ilgili temel Latince terimler: organ isimleri ve işlevleri | Organ ve yapıların Latince isimlerini öğrenmeleri önerilir. |
4 | Vücut bölgeleri ve yönelme durumları (anterior, posterior, superior, inferior vb.) | Vücut bölgeleri ve yönelme terimleri hakkında bilgi edinmeleri önerilir |
5 | Kaslar ve iskelet sistemi ile ilgili Latince terimler | Kas ve iskelet sistemiyle ilgili Latince terimleri çalışmaları önerilir. |
6 | Dolaşım sistemi terimleri ve uygulamalı örnekler | Dolaşım sistemi terimleri ve işlevleri hakkında bilgi toplamaları önerilir. |
7 | Solunum sistemi terminolojisi ve Latince kavramlar | Solunum sistemiyle ilgili Latince kavramları araştırmaları önerilir. |
8 | Sindirim sistemi terimleri ve tıbbi ifadeler | Sindirim sistemi Latince terimlerini gözden geçirmeleri önerilir. |
9 | Sinir sistemi ile ilgili Latince terimler | Sinir sistemi ile ilgili Latince terminolojiyi incelemeleri önerilir. |
10 | ARASINAV | |
11 | zoolojik ve botanik terimlerin adlandırmalarında Latince kullanımı | zoolojik botanik terminolojiye bakmaları önerilir. |
12 | Genel biyoloji terimleri ve ilaç isimlendirme kuralları | genel biyoloji terminoloji sözlüğünün okunması önerilir. |
13 | Biyolojik kısaltmalar ve Latince deyimlerin uygulamalı kullanımı | Sözlük okunmsı önerilir. |
14 | Dönem sonu tekrar ve genel değerlendirme | Tüm bilgileirn organize edilmesi önerilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları, Latin dilinin temel yapısı, tıbbi terimlerin kökenleri, anatomik isimlendirmeler ve pratik terminoloji örnekleri içermektedir. Her bölümde açıklamalar, örnek cümleler ve terminoloji listeleri yer alır. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | ||||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |