Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Program Değerlendirme Yaklaşımları ve Modelleri EPO 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Eğitimde öncü program değerlendirme yaklaşımları ve modellerinin analiz edilmesi, program değerlendirme sürecinin program değerlendirme araştırmaları üzerinde tartışılması. 

Dersin İçeriği

Eğitimde program değerlendirmede temel kavramlar, program geliştirme sürecinde program değerlendirmenin gereği ve önemi, program değerlendirme yaklaşımları, Program değerlendirme modelleri-Hedef yönelimli, yönetim yönelimli, işbirliğine dayalı, katılımcı ve müşteri yönelimli, uzmanlık yönelimli modeller, program değerlendirme süreci, program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi, halk eğitimi ve yetişkin eğitiminde program değerlendirme modelleri, uzaktan eğitimde program değerlendirme süreci ve modelleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program değerlendirmenin önemini açıklar. Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
2 Program değerlendirme yaklaşım ve modellerini karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
3 Program değerlendirme sürecini tasarlar. Gözlem, Eşleştirme Testler,
4 Program değerlendirme araştırmalarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler,
5 Farklı eğitim programlarının değerlendirme sürecini tartışır. Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde program değerlendirmede temel kavramlar
2 Program geliştirme sürecinde program değerlendirmenin gereği ve önemi
3 Program değerlendirme yaklaşımları
4 Program değerlendirme modelleri-Hedef yönelimli modeller
5 Program değerlendirme modelleri-Yönetim yönelimli modeller
6 Program değerlendirme modelleri-İşbirliğine dayalı modeller
7 Program değerlendirme modelleri-Katılımcı ve müşteri yönelimli modeller
8 Program değerlendirme modelleri-Uzmanlık yönelimli modeller
9 Program değerlendirme süreci
10 Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi
11 Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi
12 Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi
13 Halk eğitimi ve yetişkin eğitiminde program değerlendirme modelleri
14 Uzaktan eğitimde program değerlendirme süreci ve modelleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.

Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme süreçler yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2015). Örnekleriyle eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.

Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde program değerlendirme yaklaşımlarına genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768.

Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. ve Worthen, B. R. (2019). Program değerlendirme: alternatif yaklaşımlar ve uygulama rehberi, (Çev. Ed. M. Kemal Aydın - Bünyamin Bavlı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Aygören, F. ve Er K. O. (2020). Eğitimde program değerlendirme sınıflamalar-modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Program değerlendirmenin önemini açıklar.
2 Program değerlendirme yaklaşım ve modellerini karşılaştırır.
3 Program değerlendirme sürecini tasarlar.
4 Program değerlendirme araştırmalarını analiz eder.
5 Farklı eğitim programlarının değerlendirme sürecini tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Proje / Tasarım 1 15 15
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6