Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Program Değerlendirme Yaklaşımları ve Modelleri | EPO 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Eğitimde öncü program değerlendirme yaklaşımları ve modellerinin analiz edilmesi, program değerlendirme sürecinin program değerlendirme araştırmaları üzerinde tartışılması. |
Dersin İçeriği | Eğitimde program değerlendirmede temel kavramlar, program geliştirme sürecinde program değerlendirmenin gereği ve önemi, program değerlendirme yaklaşımları, Program değerlendirme modelleri-Hedef yönelimli, yönetim yönelimli, işbirliğine dayalı, katılımcı ve müşteri yönelimli, uzmanlık yönelimli modeller, program değerlendirme süreci, program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi, halk eğitimi ve yetişkin eğitiminde program değerlendirme modelleri, uzaktan eğitimde program değerlendirme süreci ve modelleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program değerlendirmenin önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Program değerlendirme yaklaşım ve modellerini karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Program değerlendirme sürecini tasarlar. | Gözlem, | Eşleştirme Testler, |
4 | Program değerlendirme araştırmalarını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Farklı eğitim programlarının değerlendirme sürecini tartışır. | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde program değerlendirmede temel kavramlar | |
2 | Program geliştirme sürecinde program değerlendirmenin gereği ve önemi | |
3 | Program değerlendirme yaklaşımları | |
4 | Program değerlendirme modelleri-Hedef yönelimli modeller | |
5 | Program değerlendirme modelleri-Yönetim yönelimli modeller | |
6 | Program değerlendirme modelleri-İşbirliğine dayalı modeller | |
7 | Program değerlendirme modelleri-Katılımcı ve müşteri yönelimli modeller | |
8 | Program değerlendirme modelleri-Uzmanlık yönelimli modeller | |
9 | Program değerlendirme süreci | |
10 | Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi | |
11 | Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi | |
12 | Program değerlendirme araştırmalarının incelenmesi | |
13 | Halk eğitimi ve yetişkin eğitiminde program değerlendirme modelleri | |
14 | Uzaktan eğitimde program değerlendirme süreci ve modelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme süreçler yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2015). Örnekleriyle eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde program değerlendirme yaklaşımlarına genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768. Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. ve Worthen, B. R. (2019). Program değerlendirme: alternatif yaklaşımlar ve uygulama rehberi, (Çev. Ed. M. Kemal Aydın - Bünyamin Bavlı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aygören, F. ve Er K. O. (2020). Eğitimde program değerlendirme sınıflamalar-modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Program değerlendirmenin önemini açıklar. | |||||||||||||
2 | Program değerlendirme yaklaşım ve modellerini karşılaştırır. | |||||||||||||
3 | Program değerlendirme sürecini tasarlar. | |||||||||||||
4 | Program değerlendirme araştırmalarını analiz eder. | |||||||||||||
5 | Farklı eğitim programlarının değerlendirme sürecini tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |