Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Programının Teorik ve Felsefi Temelleri | EPO 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim programının dayandığı kuramsal ve felsefi temellerin programların geliştirilmesi, denenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerindeki işlevlerinin analiz edilmesi. |
Dersin İçeriği | Program geliştirmede temel kavramlar, program geliştirmenin tarihi, psikolojik, toplumsal, ekonomik ve felsefi temelleri, felsefenin eğitime katkıları, felsefi akımlar ve eğitim, eğitim felsefeleri, bilgi merkezli programlar, öğrenen merkezli programlar, toplum merkezli programlar, bireysel farklılıklar ve eğitim, Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirme alanında tarihsel süreçteki gelişmeleri açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Program geliştirmede etkili olan psikolojik ilkeleri yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Program geliştirme çalışmalarında toplumun kültürel özelliklerinin etkisini fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Eğitim programları ile ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Felsefi akımların eğitim programları üzerindeki etkilerini araştırır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Farklı eğitim anlayışları kazanır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Türk eğitim sisteminin yapısını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Program geliştirmede temel kavramlar | |
2 | Program geliştirmenin tarihi temelleri | |
3 | Program geliştirmenin psikolojik temelleri | |
4 | Program geliştirmenin toplumsal temelleri | |
5 | Program geliştirmenin ekonomik temelleri | |
6 | Program geliştirmenin felsefi temelleri | |
7 | Felsefenin eğitime katkıları | |
8 | Felsefi akımlar ve eğitim | |
9 | Eğitim felsefeleri | |
10 | Bilgi merkezli programlar | |
11 | Öğrenen merkezli programlar | |
12 | Toplum merkezli programlar | |
13 | Bireysel farklılıklar ve eğitim | |
14 | Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sönmez, V. (2011) Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık. Ellis, A. K. (2015). Exemplars of curriculum theory-eğitim programı modelleri (Çev. Ed. Asım Arı). Ankara: Eğitim Yayınevi. Güçlü, M. (2018). Eğitim felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Tate, N. (2018). Ne için eğitim? Büyük düşünürlerin görüşleri ve günümüze uygunlukları (Çev. Mukaddes Erkan). Konya: Çizgi Kitabevi. Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya, (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Fer, S. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramsal temellere bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Sönmez, V. (2020). Program geliştirmede öğretmen el kitabı, (19. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Program geliştirme alanında tarihsel süreçteki gelişmeleri açıklar. | |||||||||||||
2 | Program geliştirmede etkili olan psikolojik ilkeleri yorumlar. | |||||||||||||
3 | Program geliştirme çalışmalarında toplumun kültürel özelliklerinin etkisini fark eder. | |||||||||||||
4 | Eğitim programları ile ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | |||||||||||||
5 | Felsefi akımların eğitim programları üzerindeki etkilerini araştırır. | |||||||||||||
6 | Farklı eğitim anlayışları kazanır. | |||||||||||||
7 | Türk eğitim sisteminin yapısını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |