Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Oyunları I THO 501 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEREM CENK YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. KEREM CENK YILMAZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Gül Kaplan Ekemen

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu derste,  Türk Halk Oyunlarının kökeni irdelenirken, dans ve halk oyunlarının oluşum nedenleri, dans ve halk oyunları arasındaki ilişki açıklanacak olup “İnsan neden dans etmiştir?” sorusuna da yanıt aranacaktır. 

Dersin İçeriği

 Türk Halk Oyunlarının İslamiyet öncesi, İslamiyet sonrası ve Cumhuriyet dönemlerine tarihsel bir bakışla geniş yer verilecektir. Ayrıca Halk Oyunlarının işlevleri,  Halk Oyunlarının bilim, sanat ve spor ile olan ilişkisi ele alınacaktır. Halk Oyunlarında kullanılan müzik ve giysiler,  Halk Oyunlarının öğretiminde kullanılacak yöntem ve teknikler, Türk Halk Oyunlarının sahne sanatları içerisindeki yerinin belirlenmesi konularına yer verilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk ve Batı danslarının temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Türk Halk Oyunları konularını sorgular, analiz eder Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk Halk Oyunlarını etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Tartışma,
4 Türk halk oyunlarını eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
5 Türk Halk Oyunlarını geleceğe taşırken teknoloji unsurları kullanma becerisine sahiptir Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dans ve halk oyunlarının oluşum nedenleri
2 Dans ve halk oyunları arasındaki ilişki
3 Türk Halk Oyunlarının kökeni meselesi
4 Türk Halk Oyunlarının İslamiyet öncesi durumu
5 Türk Halk Oyunlarının İslamiyet sonrası durumu
6 Cumhuriyet dönemi Türk Halk Oyunları
7 Halk Oyunlarının İşlevleri
8 ara sınav değerlendirme
9 Halk Oyunlarının bilim, sanat ve spor ile olan ilişkisi
10 Halk Oyunlarında müzik ve ritim
11 Halk Oyunlarında Giyim Kuşam Süslenme
12 Halk Oyunlarının öğretiminde kullanılacak yöntem ve teknikler
13 Türk Halk Oyunlarının sahne sanatları içerisindeki yerinin belirlenmesi
14 Final değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kerem Cenk Yılmaz - ASMA DAVUL ÇALGISININ SES SAHALARININ BELİRLENEREK PORTE ÜZERİNDE GÖSTERİLMESİ - Eurasian Academy of Sciences Social Sciences Journal - Vol. - pp.240-257 - - ISSN : DOI : 10.17740/eas.soc.2017.musdance3 - - 2017 - http://socialsciences.eurasianacademy.org/?

Kerem Cenk Yılmaz, Deniz Köktan - TÜRK HALK OYUNLARI BÖLÜMLER İNİNİN KALİTE SÜREÇLERİ KAPSAMINDA KURUM İÇ DEĞERLENDİRMEME SÜREÇLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ - Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi - Vol.16 - pp.81-90 - - ISSN : DOI : http://doi.org/10.17740/eas.soc.2017.V16-05 - - 2017 - http://socialsciences.eurasianacademy.org/?sayfa=dergiayrinti&no=10032&icerik=turk-halk-oyunlari-bolumlerininin-kalite-surecleri-kapsaminda-kurum-ic-degerlendirme-sureclerinin-degerlendirilmesi&kategori=muzik

 Kerem Cenk Yılmaz, Dilek Cantekin Elyagutu - Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-Iv”, Türk Halk Oyunlari Anasanat Dallari İçin Dijital Dönüşüm Sürecinde Uzaktan Eğitim Model Önerileri “Saü Dk Tho Örneklemi”, Haziran 2020. - Eğitim Yayınevi - - 2020

Kerem Cenk Yılmaz, 2. M. Kürşat Türkay - Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-Iv”, Sakarya Manav’larinin Halk Oyunlari Ve Oyun Müziği Kültürü (Gelenekten Geleceğe), Eğitim yayınevi, Haziran 2020. - Eğitim Yayınevi - - 2020

Kerem Cenk Yılmaz - Dansta Serbest Yazılar, Bölüm adı:(Disiplinler Arası Kavşakta Türk Halk Oyunları Gösterimlerinde Sinematografik Söylemler (Nevi Dans Sahne Sanatları Topluluğu) - Gece Kitaplığı - - 2017

Kerem Cenk Yılmaz - “BEDENDE HAYAT BULAN TÜRKÜLER AŞK” ADLI TÜRK HALK DANSLARI GÖSTERİSİNİN ÇÖZÜMLEMESİNE ANLATIM KURAMIYLA BİR BAKIŞ - IV. ULUSLARARASI MÜZİK VE DANS KONGRESİ - - 2018 - Bodrum

Hatice Selen tekin, Kerem Cenk Yılmaz, Umut Erdoğan - DANCE AND MUSIC AS MEANS OF INTERCULTURAL DIALOGUE IN THE FORMATION OF PEACE CULTURE - Materıal Of İnternatıonal Scıentııfıc- Practıcal Conference Integratıon Processes ın The contemporary Art of Musıc ada Educatıon, 24-26.04.2017 - - 2017 - Kazkistan, Almaty

Kerem Cenk Yılmaz - TÜRK HALK OYUNLARI BÖLÜMÜ ÖZELİNDE KALİTE ÇALIŞMALARI VE AKREDİTASYON SÜREÇLERİ İÇİN ÖNERİLER - “GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ - TOPLUM BİLİMLER ETKİLEŞİMİ” ULUSLARARASI SEMPOZYUMU - - 2017 - İSTANBUL, 10-12 MAYIS 2017

Kerem Cenk Yılmaz, Dilek Cantekin Elyağutu - KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI KULLANIMI BAĞLAMINDA TÜRK HALK DANSLARI - “GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ - TOPLUM BİLİMLER ETKİLEŞİMİ” ULUSLARARASI SEMPOZYUMU - - 2017 - İSTANBUL, 10-12 MAYIS 2017

Kerem Cenk Yılmaz - "BİR AYRILIK BİR YOKSULLUK BİR ÖLÜM İSİMLİ DANS VE MÜZİK PERFORMANSINDA VİDEO DEKOR KULLANIMININ GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEMESİ" - 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi - - 2016 - Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Kerem Cenk Yılmaz - "Kültürel Belleğin Yeniden İnşası Mudurnu Birikme Geceleri (Ateş Gezmeleri) Örneği" - 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi - - 2016 - Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Kerem Cenk Yılmaz - Sema Ayininden Sema Gösterisine - Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Sempozyumu - - 2015 - Bülent Ecevit Üniversitesi Zonguldak

Kerem Cenk Yılmaz, Dilek Cantekin Elyağutu - Sanat Yönetimi - Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Sempozyumu - - 2015 - Bülent Ecevit Üniversitesi Zonguldak

Umut Erdoğan, Kerem Cenk Yılmaz - Mevcut Asma Davul Notasyon Sistemlerinin Eleştirel Bakış Açısıyla İncelenmesi ve Öneriler - 1. Uluslararası Türk Halk Oyunları Kongresi - 10-12 Mayıs - 2012 - Malatya

Kerem Cenk Yılmaz, Umut Erdoğan - Türk Halk Danslarında Isınma Egzersizlerine Pragmatik Yaklaşım - 1 Uluslararası Türk Halk Oyunları Kongresi - 10-12 Mayıs - 2012 - Malatya

Kerem Cenk Yılmaz - KÜLTÜREL POLİTİKALAR BAĞLAMINDA TÜRK HALK DANSLARI - 7. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi 28-30 Mayıs - - 2021 - Çeşme-İzmir

Kerem Cenk Yılmaz - TÜRKİYE’DE HALK OYUNLARI BÖLÜMÜ MEZUNLARININ İSTİHDAM SORUNLARI - 18-21 EKİM 2017 tarihinde Diyarbakır da yapılan Uluslararası MUDA Kongresi - - 2017 - Diyarbakır

 

Folklor ( Halkbilimi ) : Genel bilgiler

Nail Tan

1985

Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı

Metin And

1974

Halk oyunları el kitabı

Türker Eroğlu

1999

Türkiye'de folklor ve milliyetçilik

Arzu Öztürkmen

2009

Türk halk oyunları antolojisi 2 = anthology of Turkish folk

Nevzat Gözaydın

2006

Türk halkbilimi

Erman Artun

2010

Âdetler inançlar ve Türklerin soy kütüğü meselesi

Kadir İbrahimoğlu

2005.

Türk halk oyunlarının sahada derlenmesinde karşılaşılan

 

2000

Rakstan oyuna : Türkiye'de dansın modern halleri

Arzu Öztürkmen

2016

Küresel bale ve dans ansiklopedisi 1.cilt

Deniz Yeşiltaş

2011

Küresel bale ve dans ansiklopedisi 2. cilt

Deniz Yeşiltaş

2011

İletişim, dans ve beden dili

Kamile Perçin Akgül

2014

Halk oyunları el kitabı

Türker Eroğlu

1999

‘Ulus’un dansı : “Türk halk oyunları” geleneğinin icadı

Berna Kurt

2017

Colonial histories, postcolonial memories : the legend of

Abdelmajid, Hannoum

2001

Critical moves : dance studies in theory and politics

Randy Martin

1998

Sakarya Türkmen/Manav folkloru : Yedi asırlık bir folklor

 

2018

Türk kültüründe ağaç kültü

Pervin Ergun

2017

Türk kültürlü halklarda tematik halk inanmaları

Yaşar Kalafat

2011

Türk halk edebiyatından türk halk inançlarına

Yaşar Kalafat

2015

Pontos Eukseinos : kemençe ve horon

Ali Karadeniz

2012

Türk kültürlü halklarda karşılaştırmalı halk inançları kodlar-

Yaşar Kalafat

2009

Batı Türklüğü ve halk inanmalarının mitolojik kök hücreleri

Yaşar Kalafat

2013

Gregoryen Türklerde halk inançları

Yaşar Kalafat

2012

Sahada folklor derleme metodları

Kenneth S. Goldstein

1977

Sahada folklor derleme metodları

Kenneth S. Goldstein

1977

Türkiye Türk düğünleri üzerine mukayeseli malzeme

Hamit Zübeyr Koşay

1944

Anadolu’nun etnografya ve folklorına dair malzeme I:

Hamit Zübeyr Koşay

1951

Türk folkloru araştırmaları 1986/1

 

1986

Türk folkloru araştırmaları 1985/1

 

1985

Türk folkloru araştırmaları 1984

 

1984

Türk folkloru araştırmaları 1983

 

1983

Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da halk oyunları ve

Türker Eroğlu

1995

Türk halk oyunlarının sahada derlenmesinde karşılaşılan Problemler Sempozyumu

 

2000

Türk halk oyunları antolojisi 2 = anthology of Turkish folk

Nevzat Gözaydın

2006

Âdetler inançlar ve Türklerin soy kütüğü meselesi

Kadir İbrahimoğlu

2005.

Türkiye'de folklor ve milliyetçilik

Arzu Öztürkmen

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 1 : oyunlu türküler

 

2008

Konularına göre notalarıyla türküler 1 : oyunlu türküler

 

2008

Konularına göre notalarıyla türküler 1 : oyunlu türküler

 

2008

Konularına göre notalarıyla türküler 2 : bayram düğün kına

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 2 : bayram düğün kına

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 2 : bayram düğün kına

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler : iş türküleri, mizahi

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler : iş türküleri, mizahi

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler : iş türküleri, mizahi

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 3 : kahramanlık

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 3 : kahramanlık

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler 3 : kahramanlık

 

2009

Konularına göre notalarıyla türküler-I : kahramanlık,

 

2008

Konularına göre notalarıyla türküler-I : kahramanlık,

 

2008

Konularına göre notalarıyla türküler-I : kahramanlık,

 

2008

Seçilmiş Halk Oyunları Teori ve Pratiği

Şinasi Ünal

2004

Türkiyede ilk halk oyunları semineri

 

1996

Avşar kültür coğrafyasın ve halk kültürü

Yaşar Kalafat

2013

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir. X
2 Türk ve Batı danslarının temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. X
3 Türk Halk Oyunları bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Dans bilimine sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. X
4 Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Halk Oyunlarının geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Dans biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. X
6 Eğitim, öğretim ve araştırma kalitesi ile Türkiye ve Dünyada tanınan; tartışma, analiz, açıklama ve sentezlere ulaşma yönünde öğretim ve araştırmalar yapacak; Türk Halk Oyunları bilimini ileri seviyelere taşıyacak öğretim yapar. X
7 Türk Halk Oyunları konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
8 Dans biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Türk ve Batı danslarının temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir.
2 Türk Halk Oyunları konularını sorgular, analiz eder
3 Türk Halk Oyunlarını etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir.
4 Türk halk oyunlarını eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar.
5 Türk Halk Oyunlarını geleceğe taşırken teknoloji unsurları kullanma becerisine sahiptir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 1 48 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 52 52
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6