Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çini Tasarımı II | CTS 302 | 6 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Çini Sanatında Beylikler , Erken Osmanlı ve Klasik Osmanlı Dönemi çini bezeme unsurlarını uygulayabilecek ve özgün tasarımlar geliştşirebilecek öğrenciler yetiştirmek. |
Dersin İçeriği | 14, 15, 16.yy. Türk Çini Sanatı Tarihi ile ilgili kaynakça ve genel bilgi. 14, 15, 16.yy. Türk Çini Sanatı'nda kullanılan motif, desen ve kompozisyon çizim kuralları. 14, 15, ve 16.yy. Türk Çini Sanatında Kullanılan malzemeler ve kullanım alanları hakkında bilgi aktarımı. 14, 15 ve 16.yy. Türk Çini Sanatında Kullanılan motiflerle özgün klasik anlayışta tasarımlar üretmek. 16.yy. Natüralist Üslup Özelliklerinden yola çıkarak özgün tasarımlar oluşturacak tecrübenin kazandırılması.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beylikler, Erken Osmanlı ve Klasik Osmanlı Dönemleri çini sanatında kullanılan kompozisyon özelliklerini kağıt ve çini karolar üzerinde uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Beylikler ve Erken Osmanlı Döneminde kullanılan renkleri, kompozisyon içinde kullanma tecrübesini kazanır. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
3 | 14.yy. da kullanılan motifleri bilir ve uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
4 | 15.yy da kullanılan motifleri ve Baba Nakkaş Ekolü süsleme unsurlarının özelliklerini bilir ve kullanır. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
5 | 16. yy da kullanılan motif ve diğer süsleme unsurlarının özelliklerini bilir ve kullanır. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
6 | 14,15 ve 16.yy.a ait çini tekniklerinin yapılış özeliklerine göre özgün tasarımlar üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beylikler ve Erken Osmanlı Dönemlerinde çini sanatının tarihsel ve dönemsel açılardan incelenmesi | |
2 | Kaynakça tanıtımı ve konu ile ilgili kütüphane ve arşiv çalışması | |
3 | Araştırma ödevi \ XV. Yy Mavi Beyaz çinilerinin Teknik yapıları ve çizimlerinin araştırılması. | |
4 | Kompozisyon çalışmalarının devamı. | |
5 | Kısa Sınav: İşlenmiş konular ile ilgili sınav. | |
6 | 16.yy. Çini sanatını alan araştırması yapılarak çalışılması. / İstanbul’daki 16.yy.camileri. | |
7 | 16.yy. Natüralist Üslup örneklerinden klasik ve özgün tasarım çalışmalarına başlanması. | |
8 | Kompozisyon çalışmalarının devamı. | |
9 | Kısa Sınav | |
10 | Tarihsel içeriği olan bir konunun klasik çini sanatına uyarlanması. | |
11 | Kompozisyon çalışmalarının devamı. | |
12 | Ara Sınav ve dosya teslimleri | |
13 | Çalışmaların gözden geçirilmesi ve son işlemler. | |
14 | Değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Şerare Yetkin; Türk Çini Sanatı, İst.Üni.Ed.Fak Yay.1986. Gönül Öney; Türk Çini Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, 1976. Gönül Öney; İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987. Oktay Aslanapa; Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, 1984. Ara Altun-Belgin Demirsar Arlı; Anadolu Topragının Hazinesi Osmanlı Dönemi, Kale Grubu 2008. Nurhan Atasoy-Julian Ruby; İznik, Türk Ekonomi Bankası, İstanbul 1989. Halil İnalcık-Günsel Renda; Osmanlı Uygarlığı, C.2; Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2004. Garo Kürkman; Toprak Ateş Sır; Pera Vakfı, İstanbul 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Beylikler, Erken Osmanlı ve Klasik Osmanlı Dönemleri çini sanatında kullanılan kompozisyon özelliklerini kağıt ve çini karolar üzerinde uygular. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 1 | 5 | 5 |
2 | Beylikler ve Erken Osmanlı Döneminde kullanılan renkleri, kompozisyon içinde kullanma tecrübesini kazanır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 |
3 | 14.yy. da kullanılan motifleri bilir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 |
4 | 15.yy da kullanılan motifleri ve Baba Nakkaş Ekolü süsleme unsurlarının özelliklerini bilir ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 |
5 | 16. yy da kullanılan motif ve diğer süsleme unsurlarının özelliklerini bilir ve kullanır. | ||||||||||||
6 | 14,15 ve 16.yy.a ait çini tekniklerinin yapılış özeliklerine göre özgün tasarımlar üretir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 165 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |