Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Mimarisinde Çini CTS 432 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Çini Sanatında kullanılan ekol olmuş konuların yeniden tasarım ve desen teknikleri öğretisi ve uzmanlık alanında uzman akademisyenler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen, teknik ve kullanım alanlarının incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1- Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen ve motiflerini öğrenir. Anlatım, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 2- Osmanlı Mimarisinde kullanılan çinilerin teknik ve kullanım alanlarını öğrenir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
3 3- Osmanlı Mimarisinde cami, türbe, medrese ve saraylar gibi yapılardaki çini kullanımlarını öğrenir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
4 4- Mimaride kullanılan çini öğelerin sanat tarihi açısından kavranması sağlanır. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken Osmanlı dönemi mimarisinde çini sanatının özellikleri.
2 Osmanlı mimari özellikleri ve yapı çeşitleri.
3 Osmanlı camilerinde çini sanatı özellikleri.
4 Ara sınav 1
5 Osmanlı camilerinde çini sanatı özellikleri.
6 Osmanlı cami desenlerinden uyarlanmış uygulama yapar.
7 Osmanlı türbelerinde çini sanatı özellikleri.
8 Kısa sınav 2
9 Osmanlı saraylarında çini sanatı özellikleri.
10 Osmanlı türbe ve saray desenlerinden uyarlanmış uygulama yapar.
11 Osmanlı hamam, çeşme vb. yapılarda çini sanatı özellikleri.
12 Osmanlı mimarisi çini sanatı motif, renk, teknik analizi ve karşılaştırma.
13 Ödev
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınları, İstanbul, 2016

2- Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2005

3- Oktay Aslanapa, Mimar Sinan'ın Hayatı Ve Eserleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 1988

4- Ali Kızıltan, Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler,  İ.T.Ü Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 1958

5- Şakir Çakmak, Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Taçkapılar 1300-1500, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001

6- Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Gönül Öney – Zehra Çobanlı), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007

7- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2011

8- Abdülhamit Tüfekçioğlu, Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001

9- Gönül Cantay; "Osmanlı Dönemi Kervansarayları-Hanları", Osmanlı, c. 10, Ankara, 2000

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 1- Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen ve motiflerini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 1 5 5 0 5 5
2 2- Osmanlı Mimarisinde kullanılan çinilerin teknik ve kullanım alanlarını öğrenir. 5 5 5 5 5 5 1 5 5 0 5 5
3 3- Osmanlı Mimarisinde cami, türbe, medrese ve saraylar gibi yapılardaki çini kullanımlarını öğrenir. 5 5 5 5 5 5 1 5 5 0 5 5
4 4- Mimaride kullanılan çini öğelerin sanat tarihi açısından kavranması sağlanır. 5 5 5 5 5 5 1 5 5 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)