Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Mimarisinde Çini | CTS 432 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Çini Sanatında kullanılan ekol olmuş konuların yeniden tasarım ve desen teknikleri öğretisi ve uzmanlık alanında uzman akademisyenler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen, teknik ve kullanım alanlarının incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1- Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen ve motiflerini öğrenir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | 2- Osmanlı Mimarisinde kullanılan çinilerin teknik ve kullanım alanlarını öğrenir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
3 | 3- Osmanlı Mimarisinde cami, türbe, medrese ve saraylar gibi yapılardaki çini kullanımlarını öğrenir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
4 | 4- Mimaride kullanılan çini öğelerin sanat tarihi açısından kavranması sağlanır. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Osmanlı dönemi mimarisinde çini sanatının özellikleri. | |
2 | Osmanlı mimari özellikleri ve yapı çeşitleri. | |
3 | Osmanlı camilerinde çini sanatı özellikleri. | |
4 | Ara sınav 1 | |
5 | Osmanlı camilerinde çini sanatı özellikleri. | |
6 | Osmanlı cami desenlerinden uyarlanmış uygulama yapar. | |
7 | Osmanlı türbelerinde çini sanatı özellikleri. | |
8 | Kısa sınav 2 | |
9 | Osmanlı saraylarında çini sanatı özellikleri. | |
10 | Osmanlı türbe ve saray desenlerinden uyarlanmış uygulama yapar. | |
11 | Osmanlı hamam, çeşme vb. yapılarda çini sanatı özellikleri. | |
12 | Osmanlı mimarisi çini sanatı motif, renk, teknik analizi ve karşılaştırma. | |
13 | Ödev | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınları, İstanbul, 2016 2- Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2005 3- Oktay Aslanapa, Mimar Sinan'ın Hayatı Ve Eserleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 1988 4- Ali Kızıltan, Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İ.T.Ü Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 1958 5- Şakir Çakmak, Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Taçkapılar 1300-1500, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001 6- Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Gönül Öney – Zehra Çobanlı), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007 7- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2011 8- Abdülhamit Tüfekçioğlu, Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001 9- Gönül Cantay; "Osmanlı Dönemi Kervansarayları-Hanları", Osmanlı, c. 10, Ankara, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1- Osmanlı mimarisinde bulunan çini bezemelerin desen ve motiflerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
2 | 2- Osmanlı Mimarisinde kullanılan çinilerin teknik ve kullanım alanlarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
3 | 3- Osmanlı Mimarisinde cami, türbe, medrese ve saraylar gibi yapılardaki çini kullanımlarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
4 | 4- Mimaride kullanılan çini öğelerin sanat tarihi açısından kavranması sağlanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|