Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çini Tasarımı I CTS 301 5 2 + 4 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Çini sanatında dönem özellikleri ile renk ve tasarımları uygulayabilecek öğrenciler yetiştirilir.

Dersin İçeriği

13.yy Türk çini sanatında kullanılan motif ve kompozisyon çizim kurallarının incelenir ve uygulanır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
3 Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
4 Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
5 Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
6 Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve tanıtımı. Türk sanatlarındaki yeri, önemi.
2 Kaynakça tanıtımı,bitkisel,sembolik motif çizimlerinin gözden geçirilmesi.
3 Köşebentli - şemseli pano tasarımı eskiz çalışması.
4 Köşebentli - şemseli pano tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması.
5 Köşebentli - şemseli pano tasarımının boyanması.
6 Ara Sınav
7 Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımı eskiz çalışması.
8 Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımını yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması.
9 Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımının boyanması.(Ödev)
10 40 cm. Tabak tasarımı eskiz çalışması (1. Proje / Tasarım)
11 40 cm. Tabak tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması.
12 40 cm. Tabak tasarımı boyama uygulaması.
13 2. Proje / Tasarım
14 Dönem içi yapılan uygulamaların teslimi ve değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar

Ders Kaynakları

Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978.
Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar ÇORUHLU,Türk Mitolojisinin Anahtarı,Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2000.
Doğan KUBAN,Divriğ Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları, 3.Baskı,İstanbul,2003.İstanbul 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. 5 5 5 5 5 5 1 5 5 5 3 5
2 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. 5 5 4 5 5 5 5 4 4 1 4 5
3 Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. 5 5 5 4 4 5 5 5 4 1 3 5
4 Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. 5 5 5 5 4 2 4 4 5 1 4 5
5 Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. 5 5 5 4 4 4 1 5 5 1 5 5
6 Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. 5 5 5 4 4 3 1 4 3 1 2 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 6 36
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 7