Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çini Tasarımı I | CTS 301 | 5 | 2 + 4 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Çini sanatında dönem özellikleri ile renk ve tasarımları uygulayabilecek öğrenciler yetiştirilir. |
Dersin İçeriği | 13.yy Türk çini sanatında kullanılan motif ve kompozisyon çizim kurallarının incelenir ve uygulanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
2 | 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
5 | Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
6 | Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı ve tanıtımı. Türk sanatlarındaki yeri, önemi. | |
2 | Kaynakça tanıtımı,bitkisel,sembolik motif çizimlerinin gözden geçirilmesi. | |
3 | Köşebentli - şemseli pano tasarımı eskiz çalışması. | |
4 | Köşebentli - şemseli pano tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
5 | Köşebentli - şemseli pano tasarımının boyanması. | |
6 | Ara Sınav | |
7 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımı eskiz çalışması. | |
8 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımını yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
9 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımının boyanması.(Ödev) | |
10 | 40 cm. Tabak tasarımı eskiz çalışması (1. Proje / Tasarım) | |
11 | 40 cm. Tabak tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
12 | 40 cm. Tabak tasarımı boyama uygulaması. | |
13 | 2. Proje / Tasarım | |
14 | Dönem içi yapılan uygulamaların teslimi ve değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000. |
Ders Kaynakları | Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
2 | 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 4 | 5 |
3 | Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 3 | 5 |
4 | Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 1 | 4 | 5 |
5 | Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 |
6 | Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | 1 | 2 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |