Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Türkçesi II | TDE 210 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eski Belgelerde yer alan metinleri okuma, anlama ve yazma konusu hedeflenir. |
Dersin İçeriği | Eski belgelerde yer alan metinlerin deşifrasyonu, metin içinde geçen farklı dillerin kelime yapılarının tanıtımı yapılır. Farklı türlerdeki metinlerin ortak özellikleri konusunda okuma ve yazma deneyimi kazandırılır. Arapça, Farsça ve Türkçenin lengüistik değerleri ve rakamlar konusunda bilgi aktarımı yapılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanır ve çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Arapça ve Farsça Kelimeleri okur. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrar | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Arapça rakamları ve tarihleri kavrar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Arapça ve Farsça da bulunan kalıpları çözümler | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | ) Matbuu harfler ile el yazısını ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, | |
7 | El yazması eserlerin özelliklerini belirler ve hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçe kelime okumaları | |
2 | Metin okuma çalışması | |
3 | Arapça ve Farsça kelimelerin okunuş özellikleri | |
4 | Yazma çalışması | |
5 | Zamirler | |
6 | Metin okuma çalışması | |
7 | Yazma çalışması | |
8 | Vize | |
9 | Sayılar | |
10 | Arapça ve Farsça kaynaklı kelimeleri okuma çalışması | |
11 | Arapça ve Farsça kaynaklı kelimeleri okuma çalışması | |
12 | Metin okuma çalışması | |
13 | Değişmeyen bazı kalıp ve ekler | |
14 | Metin okuma çalışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kütükoğlu, Mübahat: Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul, 1994. Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, Hayati Develi, İstanbul, 2002. Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yay. Yakıt, İsmail: Türk İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yay., İstanbul, 2003. Develioğlu, Ferit: Lügat Şemsettin Sami, Kamus-ı Türkî |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanır ve çözer | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
2 | Arapça ve Farsça Kelimeleri okur. | 5 | 4 | 5 | 1 | 4 | 0 | 5 | 4 | 0 | 5 | 5 | |
3 | Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrar | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
4 | Arapça rakamları ve tarihleri kavrar ve ifade eder. | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | |
5 | Arapça ve Farsça da bulunan kalıpları çözümler | 5 | 4 | 4 | 1 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
6 | ) Matbuu harfler ile el yazısını ayırt eder. | 4 | 5 | 3 | 5 | 1 | 4 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
7 | El yazması eserlerin özelliklerini belirler ve hüküm verir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |