Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletmecilik Tarihi ISL 394 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA DİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarihin geçmişi aydınlatan bir ayna ve bugünün anlaşılmasında geçmişin bize tuttuğu projeksiyonun son derece önemli olması tüm disiplinler içerisinde tarihsel çalışmaları oldukça önemli bir yere getirmiştir. Bu trende bağlı olarak işletme yazınında tarihsel araştırmalara doğru bir yönelim olduğu gözlenmektedir. Çünkü, hızla değişen dünyada hem geçmişi bütünün birikimiyle daha iyi aydınlatmak, işlemecilikle ilgili yaşanacak gelişme ve değişikliklere ilişkin bir öngörü de bulunmanın en önemli yollarından birisi böylesi çalışmalar yönelmektir. Bu çerçevede bu dersin amacı ekonomik gelişmeler ve işletme tarihinden yola çıkarak yönetim çalışmalarına ve oradan ülke işletme tarihlerine bir yolculuğa çıkarak hem bugünün birikimiyle geçmişi aydınlatmak, hem de geleceğe ilişkin bazı öngörülerde bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Ekonomik teoriler ve işletme tarihi, İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları, İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan değişmelerin ABD,Japonya ve Almanya işletmeleri bağlamında incelenmesi, işletme ve toplum ilişkisi, Türk işletme tarihi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ekonomik teoriler ve işletme tarihi arasında ilişki kurabilecek birikime ulaşma. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları arasındaki ilişkiyi anlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan gelişme ve değişimler karşılaştırmalı olarak incelemek ve anlamak Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 İşletme toplum ilişkisini çok yönlü olarak analiz edebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
5 Türk İşletme Tarihi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ekonomik teoriler ve işletme tarihi Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
2 İşletme Tarihi ve Yönetim Çalışmaları Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
3 İşletme organizasyonları formlarına ilişkin tarihsel inceleme (Büyük işletmeler-Aile işletmeleri-İşletme grupları ve firmalar arası networkler) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
4 İşletme organizasyonları formlarına ilişkin tarihsel inceleme (Büyük işletmeler-Aile işletmeleri-İşletme grupları ve firmalar arası networkler) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
5 Tarihsel süreçte işletmeler ve Toplum (İşletmler-Devlet, Beceri oluşturma ve Eğitim) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
6 İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
7 İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
8 ARA SINAV
9 İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
10 İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
11 Türk İşletme tarihi Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
12 Türk İşletme tarihi Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
13 Türkiye’de küçük işletmelerin tarihsel hikayeleri Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
14 Türkiye’de holdinglerin hikayeleri Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Amatori,F. ve Jones, G. “ Dünya İşltme Tarihi” Dost Kitapevi.
Buğra, A. “Devlet ve İşadamları”,İletişim Yayınları.

Sıra ULUSLARARASI TİCARET VE FİNANSMAN BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
Sıra ULUSLARARASI TİCARET BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme X
2 Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme X
3 Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma X
4 Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme X
5 Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma X
6 Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme X
7 Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme X
8 Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme X
9 Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. X
10 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. X
11 En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme X
13 Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme X
14 Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma X
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. X
Sıra ULUSLARARASI TİCARET VE LOJİSTİK BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir.
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir.
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler.
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir.
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir.
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir.
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir.
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur.
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Ekonomik teoriler ve işletme tarihi arasında ilişki kurabilecek birikime ulaşma.
2 İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları arasındaki ilişkiyi anlama
3 İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan gelişme ve değişimler karşılaştırmalı olarak incelemek ve anlamak
4 İşletme toplum ilişkisini çok yönlü olarak analiz edebilmek
5 Türk İşletme Tarihi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5