Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meşk I | DKS 401 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Türk Müziği Nazariyatı, Türk Müziği Repertuarı ve Usul derslerinin alınması. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Musiki geleneğinin günümüze kadar aktarımını sağlamış meşk yönteminin hem teorik hem de pratikte öğretilmesi ve uygulanması. Hoca-talebe ilişkisinin sağlamlaştırılması. Hafıza ve usul vurma arasındaki bağlantıyı güçlendirerek nota yazısına bağımlılığın azaltılması. |
Dersin İçeriği | Geleneksel meşk yöntemindeki çalışma düzeninin öğretimi. Nota yazısı kullanılmadan ve nota telaffuzları yapılmadan; seslendirmelerin müzikal aralıkları öne çıkartarak makamsal bütünlüğün zihinde daha kalıcı yer etmesini sağlamak. Büyük usullerle klasik eserlerin öğretimi. Eserlerin güfteleri üzerinden konuşmalar. Usul kalıpları ile hece yapıları arasındaki bağlantılarla eserin müzikal yapısını hafızaya alabilme kabiliyetini geliştirmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müsikisi Meşk sistemine giriş ve Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah Makamı | Dersin kaynakları, Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin hayatı, Sultaniyegah makamı nazariyatı |
2 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (1. ve 2. hane) | Sultaniyegah makamı nazariyatı ve Çifte Düyek Usulü. |
3 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (3. ve 4. hane) | |
4 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" | |
5 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | |
6 | Nedim Ağa'nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi, Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (tekrar) | |
7 | Adı geçen eserler, Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah makamı nazariyatı ile alakalı genel tekrar. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". | |
10 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | |
11 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (tamamı) ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | |
12 | Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) ve Sultaniyegah "Beste Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | |
13 | Konu edilen eserlerin ve usullerin genel tekrarları. | |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Behar, Cem. 1993. Zaman, mekan, Müzik: Klasik Türk Musikisinde eğitim (meşk), icra ve Aktarım. AK Kitapevi. İstanbul. Behar, C. (2005): Musikiden Müziğe, Osmanlı / Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. YKY Yayınları. İstanbul. Behar, C. (2016): Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. YKY Yayınları. İstanbul. Delice, S. (1999): Klasik Türk Musikisinde Meşk usulü ve üslup edinimi. Musikişinas Dergisi, S3. BÜTMK Yayınları. İstanbul. Doğrusöz D.N., Uruş, D. (2012): Trasferring Music by Meşk: Suzidilara Mevlevi Ayini of Sultan Semil III. Journal of Human Sciences. 9(2). G. Gedik (2005): Bekir Sıtkı Sezgin, Dini Musiki ve Meşk Usulü, Musikişinas, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, s7, İstanbul. Karahasanoğlu, S. (2012). Meşk: The Traditional Teaching System of Turkish Music. Journal Of Teaching and Education. 1(7). ISSN: 2165-6266 Paçacı, Gönül. 2010. Osmanlı Müziğini Okumak (Neşriyat-ı Musiki). İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, Kültür ve Turizm Bakanlığı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 |
2 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |