Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II (Tar) | CTR 212 | 4 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | - Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Tarda 3. 4 ve 5. pozisyonların tanıtılması. Bu pozisyonları içeren etütlerin ve uygun eserlerin çaldırılması. Azerbaycan makamsal repertuvarından uygun olan renk, derâmed vb. örneklerin çaldırılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarda 3. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Tarda 4. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Tarda 5. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Tarda 1,2,3,4 ve 5.pozisyonları birlikte kullanmayı öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Azerbaycan müziğinde yer alan çeşitli makamlarla ilgili teorik bilgiler edinir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Makamsal repertuvara ait muhtelif eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Çeşitli pozisyon geçişlerinde çalgıya hakimiyet ve teknik yeterlilik kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarda 3. pozisyonun tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
2 | Tarda 3. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
3 | Tarda 4. pozisyonun tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
4 | Tarda 4. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
5 | Tarda 5. pozisyonun tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
6 | Tarda 5. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
7 | Tarda 1- 5.pozisyonu içeren karma etüt çalışmaları | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
8 | Ara sınav. | |
9 | Azerbaycan müziği makamları ile ilgili teorik bilgiler. | Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
10 | Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası I. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Ay sallanıp geden yar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
11 | Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası II. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Ay sallanıp geden yar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
12 | Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası I. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Koyunlar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
13 | Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine ait örnek eser icrası II. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Koyunlar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
14 | Genel tekrar. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları |
Ders Kaynakları | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarda 3. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | ||||||||||||
2 | Tarda 4. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | ||||||||||||
3 | Tarda 5. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | ||||||||||||
4 | Tarda 1,2,3,4 ve 5.pozisyonları birlikte kullanmayı öğrenir | ||||||||||||
5 | Azerbaycan müziğinde yer alan çeşitli makamlarla ilgili teorik bilgiler edinir | ||||||||||||
6 | Makamsal repertuvara ait muhtelif eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır | ||||||||||||
7 | Çeşitli pozisyon geçişlerinde çalgıya hakimiyet ve teknik yeterlilik kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |