Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dağıtık Bilgi ve Yönetim Sistemleri | SWE 212 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dağıtık mimaride verilere erişen, bunları işleyen ve bilgiye dönüştüren web sistemlerini öğretmektir. Bu kapsamda mevcut web tabanlı bilgi ve yönetim sistemlerinin hem istemci hem de sunucu tarafında kullanılan teknolojilerin, protokollerin ve eğilimlerin incelenmesi, öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Web tabanlı büyük ölçekli veri erişim ve yönetim sistemleri. HTTP protokolleri. İstemci ve sunucu tarafında kullanılan teknolojiler. Ders süresince web tabanlı sistemlerle ilgili kavramların ve tasarım kalıplarının örnek uygulamalarla gösterilmesi planlanmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Güncel web teknolojilerini uygulamalarında kullanır | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Dağıtık bilgi işleme veya yönetim sistemlerinin analizini yapar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Heterojen ortamda çalışan programlama dili kullanarak sistem geliştirir | Gözlem, Anlatım, | |
4 | Kişisel veri mahremiyeti kavramlarını bilir | Anlatım, | |
5 | Güvenli yazılım stratejilerini uygular | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Dağıtık sistem geliştirirken ileri düzey programlama teknolojileri kullanır | Gözlem, Anlatım, | |
7 | Mobil teknolojiler için uygulama geliştirir | Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyişi, bilgi ve yönetim sistemlerinin mimari yapıları | |
2 | Veritabanı sunucuları, SQL, veritabanı erişim örnekleri (JDBC, ODBC), soket bağlantısı | |
3 | Veritabanı tasarımı, istemci-sunucu (iki iskeleli) mimari uygulama geliştirme (JavaFx) | |
4 | HTTP protokolü, Java ve MS .Net Core ile web programlama temelleri ve MVC tasarım deseni | |
5 | Nesnelerin veritabanına haritalanması: ORM (Hibernate (Java), Entity Framework (Microsoft)) | |
6 | Model-View-Controller tasarım deseni, veritabanı önce yaklaşımı | |
7 | Kod önce yaklaşımı, Bootstrap CSS framework ile entegrasyon | |
8 | Web güvenliği: Authentication ve authorization | |
9 | Cookie temelli güvenlik uygulamaları | |
10 | Token temelli güvenlik uygulamaları (OAuth 2.0) | |
11 | Doküman yükleme ve indirme, doküman sunucusu (AWS S3) | |
12 | PDF, Excel raporların üretilmesi (Jasper Report veya JS Report kullanımı) | |
13 | Gelişmiş dağıtık bilgi sistemlerinin analizi (Twitter, Facebook vb.) | |
14 | Proje çalışmalarının sunulması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. DISTRIBUTED SYSTEMS Principles and Paradigms Second Edition ANDREW S. TANENBAUM MAARTEN VAN STEEN 4. The Road to React: Your journey to master plain yet pragmatic React.js, Robin Wieruch |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Güncel web teknolojilerini uygulamalarında kullanır | ||||||||||||
2 | Dağıtık bilgi işleme veya yönetim sistemlerinin analizini yapar | ||||||||||||
3 | Heterojen ortamda çalışan programlama dili kullanarak sistem geliştirir | ||||||||||||
4 | Kişisel veri mahremiyeti kavramlarını bilir | ||||||||||||
5 | Güvenli yazılım stratejilerini uygular | ||||||||||||
6 | Dağıtık sistem geliştirirken ileri düzey programlama teknolojileri kullanır | ||||||||||||
7 | Mobil teknolojiler için uygulama geliştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
2. Proje / Tasarım | 20 |
3. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Proje / Tasarım | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |