Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Programlama Dillerinin Prensipleri SWE 204 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BEYZA EKEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Programlama dillerinin temel ve yaygın yöntemlerini inceledikten sonra temel programlama sunarak bireyin yeni dillere adaptasyonunu kolaylaştırmak. Dillerin sınıflandırılması ve en uygun dilin seçimi için evrensel ölçütlerin kullanılması.

Dersin İçeriği

Dillerin tarihçesi ve evrimi, Dilleri tanımlama, çeviri, temel programlama araçları, temel programlama kavramları, veri türleri ve konfigürasyonu, Yapısal programlama kavramları, alt programlar, program dillerinin modülasyonu, eşzamanlılık, mantıksal, nesne yönelimli ve fonksiyonel programlama kavramı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dillerin sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Dillerin evrensel kriterlere göre karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Dil oluşturma ve süreci keşfetme Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Dillerin bütünlüğünü anlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Etkili program sunma ve dil bilincine sahip programlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, dil tasarımı kavramları
2 Programlama Dillerin tarihçesi
3 Sözdizimi ve Semantiği Tanımlama
4 Sözlüksel ve Sözdizimi Analizi
5 Adlar, Bağlantılar ve Kapsam
6 İsim uzayı ve veri tipleri
7 İfadeler ve Atama İfadeleri
8 İfade Düzeyinde Kontrol Yapıları
9 Alt Programlar
10 Soyut Veri Tipleri ve Kapsülleme Yapısı
11 Nesneye Yönelik Programlama
12 Programlama dillerinde hata yakalama
13 Programlama dillerinde eşzamanlılık
14 Yorumlamalı Diller ve Python
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sebesta, Robert W. Concepts of programming languages 11th ed., 2010.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık.
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Dillerin sınıflandırılması
2 Dillerin evrensel kriterlere göre karşılaştırılması
3 Dil oluşturma ve süreci keşfetme
4 Dillerin bütünlüğünü anlama
5 Etkili program sunma ve dil bilincine sahip programlama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 4